Demi Masa

Thursday, March 4, 2010

Thank YOU ALLAH

Bismillahirrahmanirrahim..

Allahuma bariklana fi ma rozaktana wa kina 'azabannar..amin


Doa makan??? Kenapa ya?? =)

Post kali ini agak santai, aku tidak ingin terlalu formal seperti sebelum-sebelum ini. Mengapa aku memulakan dengan doa makan? Sebabnya ialah post ini memang berkaitan dengan makan.

Malam ini aku terasa hendak makan, tetapi kalau nak makan nasi rasanya berat sangat mungkin, hmm..Fikir punya fikir, dapat ilham nak makan spagetti. Aduh, masalahnya aku malas nak pergi masak. Nak bodek ummi suruh masak ummi sibuk pula. Duduk lagi fikir, tengok tv dulu. Hmm, datang nafsu nak makan maggi. Malangnya mana ada maggi kat rumah aku sekarang. Kelmarin pergi tesco tak nak beli maggi (lupa sebenarnya). Lagi pun maggi bukanlah makanan yang selalu ada kat dalam kabinet dapur tu.

Awal cuti hari tu dah cari dah maggi, tak jumpa pun. So conclusionnya, memang tak ada maggi kat rumah aku. Hmm, fikir lagi. Buat muka kasihan kat ummi, mengharapkan simpati. Tetapi..ummi macam tak faham je maksud tersirat aku. Tak mengapa, ikhtiar lagi. Kali ini aku menjejakkan kaki ke dapur dengan harapan ada benda menarik untuk dijamah. Dalam hati doa mana tahu terjumpa maggi ke, walaupun harapan itu tipis sangat. Tengok lagi buat kali ke berapa entah kat kabinet tempat selalu letak maggi tu. Hampa. Dah kata, tak ada maggi lah! Tak putus asa lagi ni (aku kan cekal dan tabah,,hihi), aku pergi tengok kat tempat simpan tepung (nak buat cekodok ke aku ni??). Dan dengan kuasa Allah aku jumpa maggi perasa kari kat bawah paket-paket tepung tu! Allah Maha Pengasih tau, doa aku sebentar tadi dimakbulkan. Alhamdulillah.. =)

Sekarang apa lagi yang mampu aku katakan? Allah sangat sayang kepada hamba-hambaNya. Dia tidak akan sesekali mengabaikan hambaNya yang kelaparan. Ini berkat doa juga. Allah ada berfirman:

"Berdoalah kepadaKu, nescaya aku perkenankan bagi mu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mahu menyembahKu akan masuk neraka Jahanan dalam keadaan hina dina"
[Al Mukminun 40:60]

Terbukti bukan? Apa lagi bukti yang diperlukan untuk menunjukkan Allah Maha Mengasihi? Apa lagi bukti untuk menyatakan Allah Maha Penyayang? Bagiku semua telah terbukti. Aku yakin pada janji Allah.

THANK YOU ALLAH





No comments: