Demi Masa

Wednesday, March 3, 2010

Pilihan

The Road Not Taken by Robert Frost



Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim
Because it was grassy and wanted wear,
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I marked the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I,
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.


Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan kalam dengan lafaz mulia, semoga penulisanku ini diredai olehNya, insyaAllah.

Kali ini aku ingin menulis mengenai pilihan. Semua orang pasti pernah berhadapan dengan situasi seperti sajak Robert Frost di atas. Perlu memilih salah satu antara dua, atau lebih. Ianya bukanlah sesuatu yang mudah terutamanya jika pilihan tersebut melibatkan kehidupan kita.

Apa yang kita perlu lakukan jika kita berada di dalam situasi yang memerlukan kita membuat pilihan? Hmm, setiap hari mungkin kita perlu membuat pilihan. Dari saat kita bangun tidur hinggalah kita tidur kembali. Semuanya memerlukan kita membuat pilihan. "Patut ke aku bangun pagi ni?", "patut ke aku pergi kelas hari ni?", "aku nak tengok tv ke tak ni?". Itu antara monolog hati kita setiap hari. Mungkin kita tidak pernah sedar kerana ianya hanyalah sepintas.

Apabila kita perlu membuat pilihan, fikirlah baik dan buruknya. Gunakan akal dan iman dalam menentukan keputusan. Jika diikutkan hati, pasti rugi. Paling penting mohonlah petunjuk Allah dalam segala hal, pasti tidak kecewa. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita. Istikharah bukan hanya dilakukan bila kita hendak memilih jodoh sahaja, hal lain pun memerlukan istikharah juga.

Panjang aku mengulas ya? Sekarang ini pun aku perlu membuat pilihan. Perlukah aku mengikut gerak hati aku ini. Aku sedang memikirkan segala akibat dan alasan. Pilihan apakah yang perlu aku buat? Biar aku dan Allah sahaja yang tahu.. =)



No comments: