Demi Masa

Sunday, July 31, 2011

Ramadhan Kareem :)

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan dengan asma' Allah Ar-Rahman Ar-Rahim. Segala puja dan puji hanya layak bagiNya. Mengharap redhaNya mengiringi setiap hembusan nafasku. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah masih diberi peluang untuk hidup dalam nikmat iman dan Islam. Semoga dipanjangkan umur untuk menemui Ramadhan yang insyaAllah bermula pada maghrib ini. Ya Allah, rindunya pada bulan mulia ini!


credit: Freshie


Malam ini bermulalah ibadat terawikh. Teringat lagi terawikh berjemaah di maktab dahulu. Rindunya pada alunan-alunan selawat di antara dua rakaat terawikh itu. Allah. Semoga aku masih sempat menikmati rasa syahdu itu. Amin.

Rindu juga menyambut ramadhan bersama-sama sahabat ketika di maktab. Berbuka bersama-sama. Bersahur dikejutkan oleh warden. Teringat suara nyaring Cikgu Halijah bersama Cik Pah End mengejutkan kami bersahur. Tidak lupa pada heiler (seriously, how to spell this thing?) yang kian menjadi 'lullaby' untuk kami.

Sahabat, walau di mana kalian berada, semoga ramadhan kali ini lebih baik daripada ramadhan yang sebelunnya. InsyaAllah. Aku doakan semoga segala amalan kita diterima dan mendapat tempat disisiNya. Amin.

Ramadhan di UIA lain pula suasananya, tetapi masih indah. Lainnya ialah makanan perlu dibeli sendiri, bukan lagi beratur di DS. Terawikh pula ikut kehendak sendiri, berjemaah atau bersendirian, tidak lagi warden memaksa untuk turun berjemaah di surau. Di CFS dahulu sempat jugalah merasai sekali berpuasa di sana. Kadang-kadang terawikh di musolla KC sahaja. Kadang-kadang di masjid. Apa yang aku suka di musolla KC ialah di antara empat rakaat akan ada tazkirah pendek dari brothers DQ.

Di main campus pula, baru sekali berpuasa di sana. Pernah beberapa kali pergi ke bazaar ramadhan bersama Akak. Itu kenangan yang sangat seronok. Terawikh pula selalunya di MPH Safiyyah sahaja. Ke masjid hanya apabila ada kawan untuk ke sana. Kedua-dua tempat seronok. Harapnya masih punya peluang untuk merasai ramadhan yang akan datang di UIA lagi. Amin.

Walau apapun, berpuasa di kampung halaman adalah terbaik. Dapat meluangkan masa bersama keluarga. Juga dapat mengikut ayah ke masjid-masjid di merata tempat.

Di mana pun tempat kita menyambut ramadhan, harapnya roh ramadhan itu tetap hidup. Bulan inilah kita mahu melipatgandakan amalan kita. Bulan ini jugalah kita mahu mendidik nafsu kita kerana syaitan tiada lagi untuk menggoda kita. Antara kita dan nafsu sahaja, sama ada kita berjaya mengawalnya dengan iman atau sebaliknya. Beramallah, seolah-olah ini adalah ramadhan yang terakhir buat kita semua.

Di kesempatan ini, saya mengucapkan ramadhan kareem kepada pembaca-pembaca yang sudi membaca blog yang serba kekurangan ini. Mohon maaf andai terdapat salah dan silap yang sengaja atau yang tidak disengajakan. Semoga kita berjaya di madrasah ramadhan ini dengan ijazah TAQWA. InsyaAllah, amin.

Allahu'alam bissawab.

*Senyum :)

No comments: