Demi Masa

Tuesday, August 2, 2011

Istikharah

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku kembali menukilkan kalam dengan mulakan menyebut asma' Allah. Segala puja dan puji hanya layak bagiNya. Aku mengharap redhaNya tidak pernah putus mengiringi di setiap hembusan nafasku. Sel
awat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah masih berpeluang menghirup udaraMu Ya Allah. Syukur.

Ada satu cerita:

"Ayah, 'kawan' Ala nak jumpa Ummi Ayah. Boleh ke?"

Tanpa menjawab soalan tersebut, Ayah kemudian bertanya, "Lelaki?"

Aku sekadar mengangguk perlahan.

"Orang mana?"

Masih. Ayah tidak menjawab soalan pertama tadi.

Setelah beberapa soal jawab kemudiannya Ayah
berkata, "Ayah kalau boleh nak anak-anak duduk depan mata Ayah je. Nak bagi kawen pon biar orang dekat-dekat je. Tapi Akak dah pilih orang Johor, nak buat macam mana. Awak, Ayah dah pilihkan orang dekat."

"???"

Ummi pula menyambung, "Hmm, Ummi Ayah tak puas lagi nak jaga awak. Biarlah duduk dekat-dekat je."

"Tak pe kan Syakirah? Awak tak kecil hati kan?" Ayah dengan nada memujuk.

Aku diam, tidak mengangguk mahupun menggeleng. Sekadar tersenyum. Harapnya senyuman itu mampu menggembirakan hati Ummi dan Ayah walaupun hati aku masih berperang untuk redha.

Lagipun aku masih dalam jagaan Ayah Ummi. Ayah adalah wali mujbir, aku perlu menurut sahaja. Aku percaya, tentu Ayah tidak pilih sebarangan. Pasti sahaja seseorang yang mampu membawa aku menggapai cintaNya hingga ke syurga. InsyaAllah.

Namun, aku masih perlu pertolongan dari Allah untuk menentukan keputusan yang terbaik. Ya, istikharah sahaja jalan
yang ada. Ya Allah, berikanlah bantuanMu.

Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini ... adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini ... mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya. Amin Ya Rabbal 'Alamin.


Ada macam ala-ala cerita Nur Kasih tak? Waktu Nur dipaksa untuk menerima Adam? hahA! Baiklah, ini cuma cerita dongeng. Tidak pernah berlaku pun lagi. Ayah tidak akan pernah memaksa anaknya menerima lamaran sesiapa. Ayah membiarkan anak-anaknya membuat pilihan sendiri, asalnya tidak membelakangkan AGAMA.

Tetapi, aku cuma mahu ingatkan kepada lelaki-lelaki soleh sekalian, sekiranya anda menghormati seseorang muslimah dan anda
mahu menjadikan dia zaujah, anda perlu menghormati walinya juga. Wali adalah orang paling berhak ke atas muslimah tersebut. Seeloknya berundinglah terus kepada walinya. Janganlah dinyatakan hasrat kalian kepada muslimah tersebut dahulu. Bukankah tidak manis begitu?

Anta, bakal zauji, ana pun bercakap dengan anta. (Andai anta adalah salah seorang pembaca blog analah. Hee~) Ana mahuka
n ikatan yang suci yang tidak pernah dicemari oleh maksiat. InsyaAllah. Ana masih mempersiapkan diri untuk menjadi solehah kepada seorang zauj yang soleh. Amin.

Ehhh?? Melalut panjang pula. Cerita asal sebenarnya lain. Sengaja mahu buat kontroversi dahulu pada mukadimah. Berjaya tak? Hee~

Ceritanya bermula dengan ini:




Iya, tawaran tiba-tiba datang. Seorang sahabat mengundang. Tetapi apa-apa pun aku wajib meminta izin dari Ayah dan Ummi.

Petang semalam, "Ayah, Ala nak pergi kampung orang asli boleh?"

Ayah diam lima saat. Daripada berdiri terus duduk di atas kerusi.

"Bila?"

"Lusa."

"Berapa hari?"

"Empat hari je. 4 sampai 8 hari bulan."

"Kat mana?"

"Tempat hari tu la. Kat Kelantan."

"Tak payah la..Ayah Ummi tak puas lagi tengok muka awak. Bulan puasa pulak tu."

Ummi pula mencelah, "Ummi kalau boleh nak anak-anak Ummi ada kat rumah je bulan-bulan puasa ni. Nak puasa sama-sama. Tapi apakan daya, Abang dah duduk KL, Akak dah kawen, Abangme LI kat Lumut pulak. Ala temanlah Ummi dan Ayah kat rumah."

Aku diam. Sambil berfikir sambil meletak sepenuh harapan pada Ilahi. Aku kena belajar untuk redha.

"Tak payah pergi la ye? Tak kecik hati kan?" Ayah dengan nada memujuk.

Aku senyum. Kemudian cuba sedaya upaya untuk mengangguk redha. Lemah.

Aku sudah mendapat jawapan dari Ayah Ummi. Aku masih perlukan jawapan dariNya. Kepada sahabatku, aku sudah nyatakan, paling awal aku boleh memberi jawapan pun adalah malam semalam.

Istikharah menemani solat terawikh. Dalam sujud terakhir aku memohon petunjuk dariNya. Semoga Allah membantu aku membuat keputusan. Jika Engkau meredhakan aku untuk kembali ke Tohoi, lembutkanlah hati Ummi dan Ayah. Jika tidak, berikanlah aku peluang untuk terus berbakti kepada Ummi dan Ayah. Amin.

Pagi tadi sebelum bersahur aku ambil waktu untuk meletakkan dahi ke sejadah. Masih memohon agar Dia menguatkan hati ini.

Sinar kudus dhuha aku iringkan dengan ayat suciNya. Semoga hati aku diteguhkan dengan jawapan dari Ilahi.

"Salam loh. Maaf sgt3, ak da try pjuk parents ak tp dorg cm tak bpe nk bagi. Lg pn adik bradik ak yg len tade kt umah, so aku jela nk b'bakti kt parents ak. Ikot aku, mmg nk g, tp my parents need me more. Thnx weh sudi jemput. Ak doa prog ni b'jln lancar n b'jaya. Amin"

Message delivered.

Aku yakin dengan hasil istikharah ini. Semoga Allah terus bersamaku dalam menentukan arah kehidupan ini. Aku redha untuk segalanya.

Iman dan hati aku kini seiring berkata, "Mujahidah, tidak layak kamu mahu berdakwah dan berbakti kepada ummah andai Ummi dan Ayah kamu abaikan. Redha mereka adalah redha Allah."

*Senyum :)

No comments: