Demi Masa

Friday, August 5, 2011

Jika

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan dengan menyebut asma' Allah Ar-Rahman Ar-Rahim. Segala puji dan puja hanya layak bagiNya. Semoga redhaNya sentiasa mengiringi hembusan nafasku. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, masih bernafas dan berpeluang menghirup udaraNya. Allah, jika ini nafas terakhirku, semoga ia berakhir dengan namaMu meniti di bibirku. Amin.

Tadi beritahu Ummi. Dan Ummi kata, "Alhamdulillah malam je, siang ok kan?"

Allah. Tersentak sebentar. Aku rupanya hanya tahu merungut tetapi lupa untuk bersyukur atas nikmat lain yang lebih banyak. Astagfirullahal'azim.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Ya Rabb, ampuni hambaMu ini. Aku khilaf untuk mensyukuri nikmatMu sedang aku lebih memilih untuk mengeluh pada ujianMu. Allah, aku mohon jika ujianMu ini sebagai kafarah dosaku, maka ampunilah aku. Jika ia untuk menguji imanku, maka tingkatkan dan teguhkan imanku. Ya Allah, Ya Ghafur, Tuhan Yang Maha Penerima Taubat, terimalah taubatku ini. Amin Ya Rabbal 'Alamin.

Allahuakbar. Itulah, kadang-kadang kita tidak sedar yang kita sering mengeluh pada ujian yang Allah timpakan kepada kita. Padahal lebih banyak nikmat yang Allah selamatkan di sebalik ujian itu. Kita lebih memilih untuk tumpukan kesedihan kita pada ujian yang sedikit berbanding nikmat yang berganda lebih banyak. Astagfirullah. Peringatan buat diriku sendiri.

Hikmah? Tentu sahaja ada hikmah di sebalik apa yang Allah takdirkan buat kita. Muhasabah mujahidah, muhasabah.

Berhenti mengeluh. Teruskan bersyukur. Itu lebih indah. Mungkin semua ini adalah asbab untuk menambahkan pahala kamu, mujahidah. Bagaimana? Pastinya dengan cara bersabar dan redha.

*Senyum :)

For every single smiles and every drop of tears, syukran lillah. Alhamdulillah..

No comments: