Demi Masa

Friday, August 5, 2011

Maternal Instinct

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan kalam pada hari ini dengan menyebut asma' Allah. Segala puji dan puja hanya untukNya. Aku sentiasa mendamba redhaNya di setiap hembusan nafasku. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, masih bernafas dalam iman dan Islam. Syukur.



"Ko ni, takde ciri-ciri keibuan langsung."


Pernah sekali seorang kawan menyatakan ayat tersebut kepadaku. hahA! Tersenyum aku. Fyi, he's a boy. Dan ini cerita dua tiga tahun sudah.

Dalam hati aku membalas, "Perlu ke aku nak tunjuk ciri-ciri keibuan aku? Aku belum jadi seorang ibu pun."

Memanglah, cara aku kadang-kadang agak kasar. Yang paling obvious aku tidak tahu untuk caring pada orang lain. Pernahlah sekali dulu, kawan aku beritahu, "Syak, budak ni sakit". Aku hanya membalas, "Ouhh..ek. Hmm"

Gila lah. Hati kering. Pernah juga kawan cakap kepadaku, "Ni yang malas nak cerita kat syak ni, takde respon."

Tetapi aku berusaha untuk berubah. Hari demi hari aku cuba perbaiki diri. Sekarang tidaklah terlalu kering sangat hati ini. Yang agak menakjubkan, aku sudah mampu untuk tersenyum jikalau menonton cerita kelakar. Mampu juga untuk mengalir air mata jikalau ada babak sedih. Wahh..quite unbelievable, for me at least.

Sekarang bolehlah juga mahu mengambil berat pada orang lain sikit-sikit. Sudah tahu untuk bertanya khabar. Harapnya tahu juga untuk menjaga hati orang lain.

Cuma satu aku mahu tanyakan, kawan yang tadi itu lelaki, tidak perlu bukan aku menunjukkan sikap-sikap prihatin kepadanya? Cukup sekadar aku menjaga batas pergaulan, sudahlah. Bukan begitu?

Ada seseorang pernah katakan kepadaku, seseorang wanita itu akan dilihat on how she behaves with her parents and friends sebab itu akan menunjukkan bagaimana wanita itu akan react dengan mertua dan anak-anaknya nanti.

Hmm.. berfikir sejenak. Benarkah?

Jadi aku sudah direject awal-awal lah ni? hahA! No offense. Jodoh itu ketentuan Ilahi. Sudah ditetapkan pun siapa bakal menjadi imamku nanti. Jika tidak di dunia, insyaAllah di syurga dia sedang menanti.

Hanya keluarga dan kawan-kawan aku yang tahu perangai sebenar aku. Itu pun jika mereka betul-betul rapat denganku. After all, Allah knows best.

Maternal instinct is something natural, yet it can be develop too. Seorang wanita memang sudah difitrahkan dengan sifat-sifat kewanitaannya. Cuma kadang-kadang dia sembunyikan dan hanya ditunjukkan kepada yang hak.

Allahu'alam bissawab.

No comments: