Demi Masa

Tuesday, July 26, 2011

Khas untuk Siti Zulaikha Mohd

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan dengan asma' Allah. Harapnya Allah akan melimpahi rahmat dan kasihNya buatku dan sahabat yang aku sayangi, Ika. Aku sentiasa mendamba redhaMu Ya Allah.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.

La haula wala quwwata illa billah.

I've read your blog, dear. I feel so mad. Yes, definitely. Mad at myself for being away from you. And now I understood thoroughly this isn't the best way.

Ika,
Kite tak mampu nak jadi macam Kak En yang sangat memahami Ika. Kite tau, lebih banyak perkara Ika kongsi dengan Kak En dan bukan kite. Kite tak kisah langsung, sebab kite tau dia lebih memahami Ika. Kalau Ika cerita kat kite pun, mungkin respons yang akan kite bagi tak macam yang Kak En bagi. She's supportive, while I'm not. Itu memang kelemahan kite, tak tahu macam mana nak bagi respons yang baik kat orang lain. Dan kite gembira Kak En ada untuk Ika kongsi masalah Ika sebab kite suka bila tengok Ika tenang. I love to see smiles on your face.

Ika,
Kite memang tak mampu nak jadi macam Angah yang sangat care kat Ika. Well, he knows more than me, indeed. Mula-mula memang kite terkilan, kenapa Angah lebih tahu daripada kite. Terasa sangatlah teruk kite ni sebagai seorang sahabat. Tapi lama-lama kite sedar, kalau kite tahu pun, cara kite ambil berat pasal Ika tak macam cara dia. Sifat caring sememangnya kelebihan dia. Kite pulak, memang hati keras. Maklumlah, orang tade adik, mana tahu nak ambil berat pasal orang lain. Kite tak tahu nak tunjukkan sifat prihatin. Ego tinggi. Tapi jujurnya, kite bersyukur sekurang-kurangnya ada orang ambil berat pasal Ika pada saat kite tak mampu nak buat camtu. Tadelah Ika akan rasa tiada siapa yang peduli pasal Ika. Kite gembira Angah ada, sebab kalau kite je, mesti Ika akan rasa teruknya ada sahabat macam kite. Tak tahu nak ambil berat kat Ika. Dan alhamdulillah, kite tahu, Ika tak sorang-sorang.

Ika,
Lagilah kite tak mampu nak jadi macam Along yang selalu ada kata-kata nasihat untuk Ika. Dia sentiasa sedia with his wisdom words untuk naikkan semangat Ika balik. Sedangkan kite, hanya tahu berdiam diri. Dan diam kite pulak telah melukakan hati Ika. Kite tak pernah ambil hati jika Ika lebih memilih Along untuk mendapatkan nasihat dan pandangan sebab kite tahu memang kite tak mampu. And I believe, he has done his best to be such a great brother to you. Kite bersyukur, Along wujud dalam keluarga yang ada tiba-tiba ini. Sebab, ada orang akan terus bagi kata-kata semangat untuk Ika. Ada orang akan sentiasa menasihatkan Ika. Sekurang-kurangnya kite tahu, Ika tak dibiarkan sendiri. Kalau kite je ada di samping Ika, mungkin Ika akan selalu rasa kehilangan dan down.

Terima kasih Kak En, Angah, Along sebab ada untuk Ika di saat saya tidak mampu untuk melakukannya. Terima kasih kerana mengasihi dan menyayangi dia. Terima kasih kerana terus memberi dia semangat untuk terus hidup. Terima kasih kerana memberi Ika senyum di saat dia berduka. Terima kasih!

Dan paling utama, terima kasih Allah kerana memberi sahabatku ini limpah rahmat dan kasihMu. Kerana memberi dia peluang untuk merasai nikmat kasih sayangMu. Terima kasih Allah kerana mengurniakan di sisinya insan-insan yang baik hati untuk menemaninya pada ketika aku tidak mampu untuk melakukan perkara tersebut. Aku pohon agar Engkau sentiasa menjaga dan melindunginya di setiap ketika. Amin.

Aku bersyukur Ya Allah kerana menganugerahi dia sebagai sahabat yang aku cintai.

Ika,
Kerana diri kite yang serba lemah ini, kite tak mampu nak jadi macam Kak En, Angah, mahu pun Along. Tetapi kite tetap menjadi diri kite, Ika. Kite tetap menjadi sahabat Ika, di dunia dan insyaAllah hingga di akhirat kelak. Kite akan sentiasa menjadi sahabat yang mahu menemani Ika di kala Ika sunyi. Kite sentiasa ingin menjadi sahabat yang mahu membuat Ika tersenyum di saat Ika bersedih. Kite mahu menjadi sahabat yang berkongsi rasa sakit kerana kite tak nak Ika menderita sorang-sorang. Dan kite mahu menjadi bahu, tempat Ika menangis.

Memang, kite tak mampu jadi macam mereka, tetapi kite tetap akan menjadi seorang SAHABAT Ika, percayalah. Ketahuilah, kite tak pernah menjauh dari Ika sebab Ika selalu ada dalam hati kite. Sayang kite pada Ika kerana Allah ta'ala. InsyaAllah.

Ika, mati itu bukan hanya disebabkan sakit. Andai ajal sudah memanggil, tiada siapa dapat menghalang. Tiada siapa yang tahu sama ada kite or Ika yang pergi dahulu. Semua itu di luar pengetahuan kita, Ika. Sementara masih punya waktu, dekatkanlah diri kepada Allah kerana Dia sebaik-baik tempat bergantung. Kami yang berada di samping Ika adalah secebis tanda cinta Allah buat Ika. Selebihnya hanya ada padaNya. Andai Ika yang pergi dahulu, tiada sekelumit rasa sakit hati pun ada pada kite, andai ada yang perlu dimaafkan pun, kite dah lama maafkan. Tetapi andai kite yang pergi dahulu, maafkan kite sebab tak mampu menjadi seperti mereka yang sentiasa menyenangkan Ika. Maafkan kite kerana menyakitkan hati Ika. Maafkan kite kerana membiarkan air mata ika mengalir. Redhakan kehidupan kite sepanjang kita menjadi sahabat.

Ika, mengingati mati itu perlu. Tetapi perlu disertakan dengan persediaan-persediaan untuk menghadapiNya. Kite berdoa agar sama-sama sempat untuk merasai ramadhan dan juga sama-sama di syurga kelak. Amin.

Lagu ini khas untuk Ika:


No comments: