Demi Masa

Tuesday, July 5, 2011

Izinkan aku..

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan kembali penulisan kalam dengan menyebut asma' Allah. Segala puji dan puja hanya layak bagiNya. Aku sentiasa mengharap redhaNya mengiringi setiap hembusan nafasku. Selawat dan salam aku titipkan buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, selamat sampai di rumah lebih kurang pukul 9.30 malam tadi. Syukur.

Fuhh..Hanya dengan mengingatiMu hati akan menjadi tenang. Tenangkan hatiku Ya Allah. Entah mengapa hati ini terasa sedih, risau, bimbang, takut dan bermacam perasaan lagi. Mungkin dek kerana khabar yang Ayah katakan tadi. Hmm..entahlah. Pelbagai soalan yang timbul. Kerisauan juga datang menjenguk. Ya Allah, berilah yang terbaik untuk semua urusan orang-orang yang aku sayangi. Amin.

Aku tidak pasti perasaan ini timbul kerana apa. Aku risau untuk kehilangan yang kesekian kalinya atau memang tanggungjawab yang bakal dihadapi itu susah, berat?

Ya Allah, kuatkan aku. Bantulah kami untuk memikul amanah dakwahMu. Permudahkan segalanya. Berikanlah taufik dan hidayahMu untuk insan-insan yang layak menerimanya.

Sungguh, pada awalnya aku hanya terkejut sedikit. Tidak menyangka secepat itu. Berdebar juga kerana Ummi dan Ayah seakan-akan bermain teka-teki. Tetapi setelah satu demi satu dihuraikan Ayah, lagi terasa seperti batu besar menghempap. Ya Allah, jadikan ini wadah untuk kami terus gigih memikul amanah dakwah itu.

Izinkan aku meluahkan perasaanku di sini kerana aku tidak tahu kepada siapa mahu berkongsi rasa gundah ini selain Allah. Pada Allah pastinya sentiasa aku sandarkan pengharapanku. Cuma aku merasakan dengan menulis begini, perasaan gundah itu terasa berkurang sedikit.

Fuhh
..kuat mujahidah! Jangan sampai air matamu mengalir.

Entah, mengapa sebenarnya rasa takut ini wujud. Takut untuk kehilangan atau takut kepada amanah berat yang bakal dipikul? Semoga perasaan takut ini wujud kerana takut akan kemurkaanMu Ya Allah. Pimpinlah hatiku, teguhkan keimananku Ya Rabbi.

Hmm..cerita lain.

Kadang-kadang kita tidak menyangka akan menyentuh hati dan perasaan orang lain dengan sikap kita. Dan apabila tahu orang itu terasa hati, mulalah kita terasa gundah. Maafkan kekhilafanku. Mungkin juga aku kurang menyatakan penghargaan membuatkan insan tersebut terasa masih kekurangan di mana-mana. Subhanallah, anda telah melakukan yang terbaik. Anda telah membuktikan quality is better than quantity.

Itulah, kerana tidak cukup mengenali hati budi masing-masing, lantas tidak tahu sensitiviti orang lain. Astagfirullah, terasa amat bersalah. Anda, maafkan kami. Anda insan bertanggungjawab dan kami sebagai saksi.

Izinkan aku menerangkan segalanya. Aku tidak mahu berlaku sebarang andaian dalam ukhuwah. Kerana ukhuwah itu indah, tidak seharusnya dicalarkan dengan duri-duri yang bisa melukakan.

Ya Allah, tenangkan hatiku Ya Allah. Kuatkan insan-insan di sampingku. Limpahkanlah rahmat dan kasihMu kepada kami semua. Tautkan hati kami di jalan dakwahMu. Amin Ya Rabbal 'Alamin.

No comments: