Demi Masa

Monday, July 18, 2011

Do more than just think, PONDER..

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan dengan menyebut asma' Allah, Ar-Rahman Ar-Rahim. Segala puji dan puja hanya layak bagiMu. Aku mengharap redhaMu mengiringi di setiap hembusan nafasku. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, masih diberi peluang bernafas di bumiNya. Syukur, masih punya waktu untuk menjalankan tanggungjawab sebagai hamba dan memperbetul mana yang tersilap.

Wanita, memang susah difahami. Itu kata-kata seorang lelaki kepadaku. Akhi, kalau mudah anda memahami wanita, pasti air mata wanita itu tiada guna lagi bukan? Well, secrets make a woman woman. Kerana itu anda tidak akan pernah memahami wanita kerana wanita penuh dengan rahsia.

Sifat aku yang sentiasa berahsia ini kadangkala disalah tafsir oleh insan yang ingin cuba menafsir apa yang cuba aku sembunyikan. Pedih, jika apa yang ditafsir itu jauh terpesong dari apa yang sebenarnya sehingga kadangkala menimbulkan fitnah. Allahuakbar, mungkin juga ini petunjuk dari Allah. Iyalah, mana mungkin mereka akan menafsirkan sedemikian jika bukan caraku yang menjurus mereka mempunyai fikiran begitu.

Muhasabah mujahidah, muhasabah.

Kalian tidak mungkin akan dapat memahami aku, percayalah. Namun, jika kalian berjaya menafsir aku, khabarkan kepadaku. Aku mahu mengucapkan tahniah.

Kajian yang dilakukan oleh Dato' Dr Haji Fadzilah Khamsah yang pernah aku terbaca mengenai bulan kelahiranku adalah seperti di bawah:
  • Banyak idea dalam perkara.
  • Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya.
  • Berfikiran kehadapan.
  • Berfikiran unik dan bijak.
  • Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa.
  • Pemikiran yang tajam.
  • Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
  • Sesuai jadi seorang doktor.
  • Cermat dan teliti.
  • Personaliti yang dinamik.
  • Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia.
  • Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra.
  • Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.
  • Terlalu degil dan keras hati.
  • Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
  • Tak suka marah kecuali digugat.
  • Mudah ambil berat terhadap orang lain.
  • Pandai muhasabah diri.
  • Cara berfikir yang lain dari orang lain.
  • Otak yang sangat tajam.
  • Pandai mendorong diri sendiri.
  • Tidak hargai pujian.
  • Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu.
  • Cuba sampai berjaya.
  • Badan yang sasa.
  • Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
  • Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
  • Suka duduk di rumah.
  • Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
  • Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
  • Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi.
  • Bercita-cita tinggi.
  • Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah
Memanglah tidak boleh dipercayai bulat-bulat, namun tidak aku nafikan kebanyakan yang disenaraikan hampir menepati diriku. Sifat yang berahsia, iya, sebab itu sehingga ada yang tersalah tafsir. Suka mencungkil rahsia, memang itu yang selalu aku buat. Selagi aku tidak berjaya aku tidak akan berhenti.

Aku juga suka memerhati. Sebab itu kadang-kadang aku mengetahui sesuatu sebelum diberitahu. Jadi tidak perlulah kalian menyalahkan sesiapa kerana membocorkan rahsia kalian kerana bukan salah mereka pun.

Bukan untuk bermegah atau menunjuk-nunjuk kelebihan diri ini. Cuma aku tidak mahu kalian menyalahkan sesiapa yang tidak bersalah. Aku mengetahui sendiri, dengan izin Allah pastinya. Ini pun kerana kalian memberikan petunjuk-petunjuk untuk aku berfikir.

Jujurnya aku rimas menjadi seseorang yang bukan aku demi menjaga hati orang lain. Tetapi jika itu sahaja jalan yang ada untuk tidak melukakan hati sesiapa, mungkin aku yang perlu berkorban. Tetapi sekarang aku masih memerlukan waktu untuk memikirkan segala cause and effect untuk permasalahan ini. Ah, bukan masalah pun sebenarnya. Aku yang menjadikan ianya sebagai masalah. Jika aku lebih positif dan rasional mungkin segalanya akan mudah.

Maafkan aku sahabat. Bukan salah kamu pun. Cuma aku perlu waktu untuk mencari kembali diri aku yang seakan-akan hilang ini. InsyaAllah, jika itu yang terbaik, aku akan cuba mengubah diri aku sendiri selagi masih di jalan yang diredhai Allah. Sungguh, aku tidak kisah untuk berubah walaupun hakikatnya payah.

Terima kasih kepada yang memberikan nasihat kepadaku walaupun sudah lewat malam ketika itu, anda tahu siapa diri anda. Dan berkaitan assumption anda semalam, aku tidak menyalahkan anda 100%. Aku percaya ada hikmah yang ingin ditunjukkan oleh Allah. Aku yakin.

Aku menjauh kerana ingin mendekat. Even a part of me want to be close to you, friend. Aku sayang kamu, lillahi ta'ala.

Berikan aku waktu untuk berfikir. I'll do more than just think, ponder each and everything. InsyaAllah. Do pray for me yeah?

No comments: