Demi Masa

Tuesday, May 24, 2011

Syukur

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku kembali menukil kalam dengan dimulakan dengan menyebut nama Allah. Segala puji dan puja hanya layak untukNya. Semoga redha dan rahmatNya sentiasa melimpahi ke atas seluruh makhluknya. Seluruh hembusan nafasku aku niatkan hanya keranaNya. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, syukur Ya Allah for each and everything, untuk setiap dan segala sesuatu. Pasti sahaja aku tidak berjaya untuk mensyukuri setiap nikmatMu, kerana terlalu banyak. Aku berharap dan berdoa agar aku sentiasa tergolong dalam golongan hambaMu yang bersyukur. Amin.

Seronok, amanah yang dipertanggungjawabkan sudah selesai. InsyaAllah semua orang gembira, dan yang paling penting Allah redha. Selesai sahaja muakha kedua hari sabtu lepas, aku sertai pula family day JASA. Memang mantop! Dalam kepenatan dek program muakha, masih dalam tersenyum bersama JASA. Memang ukhuwah kerana Allah sentiasa terasa indah. Walau agak sedih sedikit kerana hanya sempat menyertai mereka pada petang sahaja, acara pagi dan malam tidak berkesempatan. Malam, Ummi dan Ayah datang dari Ipoh bersama Abangme sekali, tentu sahaja hati ini lebih memilih untuk bersama keluarga sendiri, bukan?

Dinner bersama keluarga tercinta di restoran tom yam ditambah pula dalam keadaan sangat lapar, memang terbaik! Uhibbukum lillahi ta'ala.

Memikul tugas sebagai PM membolehkan aku menyelit bersama adik-adik pada bila-bila masa. Banyak perkara yang boleh membuat aku berfikir. Dan aku perlu sentiasa mengingatkan diri dan sentiasa memandang mulia kepada adik-adik kecil ini kerana dosa mereka lebih sedikit berbanding aku. Ya, darjat mereka lebih mulia di sisi Allah berbanding aku. Astagfirullah.

Sempat berta'aruf dan bertafahum sedikit bersama sekumpulan adik-adik.

Aku: Nama adik ape?
Adik 1: *
Adik 2: *
Adik 3: *
Adik 4: *
Aku: Adik darjah berape?
Adik 1: 3
Adik 2: 3
Adik 3: 3
Adik 4: 5
Aku: same sekolah tak ni?
Adik-adik: tak.
Aku: dekat rumah solat cukup lima waktu tak?
Adik 4: *geleng kepala sambil tersenyum-senyum.
Adik 3: kadang-kadang.
Adik 2: *angguk kepala.
Aku: *senyum
Adik 1: Solat. *sambil senyum
Aku: Subuh tadi solat tak?
Adik 1,2,3: *angguk kepala. Solat!!
Adik 4: *senyap, hanya tersenyum sedikit.
Aku: Isyak semalam?
Adik 1: solat. *senyum dengan comel.
Aku: betul ke ni? *sengaja mahu provok.
Adik 1: *angguk-angguk kepala.
Adik 2: solat.
Aku: *senyum
Adik 3: *angguk kepala
Adik 4: *geleng kepala
Aku: adik tau solat tak? Mak suruh solat tak?
Adik 4: Mak suruh solat. Mak kate nak ajar, tapi..
Aku: takpe, nanti akak-akak kat sini ajar tau.

*Senyum :)

Walaupun agak terkejut, aku harus menerima hakikat bahawa tanggungjawab itu kini terpikul di bahu kami sebagai mentor. Tidak perlu menyalahkan sesiapa, ini bukan waktunya untuk menunding jari kepada sesiapa. Apa yang perlu kita lakukan sekarang ialah mencari jalan dan cara terbaik agar dapat membawa adik-adik ini mengenali keindahan dan cara hidup Islam yang hakiki.

Mungkin dek dunia di era globalisasi dan modenisasi ini, masing-masing sibuk mengejar matlamat duniawi dan saling bersaing sesama sendiri hingga terlupa tujuan utama penciptaan kita iaitu beribadat kepada Allah, dan tanggungjawab kita di muka bumi sebagai khalifah.

Sekarang, aku perlu sedar bahawa tanggungjawab aku sebagai mentor Gemilang ini bukan sahaja hanya mendidik mentee-mentee, malah lebih dari itu. Ya Allah, bantulah aku menjalankan amanah ini sebaik mungkin. Amin.

No comments: