Demi Masa

Tuesday, May 17, 2011

Minggu kedua

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku memulakan kalam dengan menyebut asma' Allah. Segala puji dan puja hanya layak untukNya. Sentiasa mengharap redhaNya di setiap hembusan nafasku. Selawat dan salam dititipkan buat Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk menghirup udaraNya. Jika dihitung amalanku pasti tidak layak untuk terus menerima nikmat dariNya. Sungguh, Dia Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Sudah pun masuk minggu kedua bagi semester pendek ini. Dan semalam telah bermula kelas pertamaku dan satu-satunya subjek yang aku ambil bagi semester ini iaitu, Bahasa Melayu untuk Kerjaya. Ramai sahaja terkejut di kala aku menyatakan bahawa itulah satu-satunya subjek yang aku ambil bagi semester ini, namun aku yakin aku punya alasan kukuh untuk itu.

Tugasan telah pun diberi oleh pensyarah. Banyak, memang banyak. Dan benar, aku tidak akan menyesal hanya mengambil satu subjek sahaja. Dek kerana tugasan yang banyak dan perlukan kesungguhan dan pelbagai aktiviti lagi yang aku rancang untuk dilakukan. InsyaAllah, masa aku tidak akan terbuang sia-sia sahaja. Walau aku akui, awal-awal ini masih banyak masa yang aku biarkan berlalu dengan sia-sia walaupun telah sibuk dengan bermacam-macam perjumpaan kelab.

Minggu kedua ini aku banyak tumpukan kepada tanggungjawabku sebagai Programme Manager bagi muakha kedua nanti. Mengharap dapat melakukan yang terbaik dan membaiki segala kelemahan yang berlaku semasa muakha pertama yang lepas. Ya Allah, permudahkanlah. Amin.

Sejujurnya, aku rasa teramat kekok ketika melaksanakan tanggungjawab ini. Iyalah, ahli-ahli jawatankuasa yang berada di bawahku kebanyakannya adalah senior. Jadi serba salah untuk aku memberi arahan. Mana tidak, terasa sepatutnya aku yang perlu diarah untuk melakukan itu dan ini, tetapi sekarang aku yang menyuruh mereka. Ya Allah. Ampunkan saye eh abang dan kakak? :)

Aku cuba sebaik mungkin untuk menukar ayat arahan kepada ayat meminta bantuan. Tetapi seringkali bimbang juga andai ayat itu tidak cukup lembut kepada mereka. Risau. Harapanku ialah menjadi ketua yang tidak membebani anak-anak buahnya. Mahu jadi seseorang yang memudahkan dan menyenangi hati semua pihak. Berjayakah aku?

Masih banyak yang aku perlu pelajari. Sehingga saat ini pun ada sahaja soalan yang aku tanya kepada senior-senior. Risau juga merimaskan mereka, tetapi mereka teramatlah baik hati kerana selalu menenangkan aku yang seringkali risau. Terima kasih ya, kakak-kakak dan abang-abang. Pertolongan anda hanya Allah mampu balas dengan setimpal.

Apa-apapun, maaf aku pohon andai selama aku memegang amanah ini aku telah menyusahkan kalian. Sama-samalah kita berdoa agar program minggu ini akan berjaya dan diredhai Allah. Amin.

Saya sayang kalian semua, sungguh!

*Senyum :)

No comments: