Demi Masa

Saturday, May 14, 2011

Man Ana?

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku memulakan kalam dengan menyebut asma' Allah. Maha suci Tuhan yang mencipta sekalian alam. Segala puji dan puja hanya layak bagiNya. Aku mengharap redhaNya mengiringiku setiap ketika. Selawat dan salam aku titipkan buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, saat ini masih dipinjamkan nyawa untuk terus menjadi khalifah di atas muka bumi. Soalnya, adakah aku menjalankan amanahku sebagai khalifah dengan sebaiknya? Hanya Allah yang mampu menilai. Dan aku berharap masih ada peluang untuk aku membaiki kesilapan lampau.

Selalu aku terfikir, siapa aku dari sudut pandang insan lain? Ada juga bertanya namun tiada jawapan yang aku dapat. Siapa? Siapa? Siapa?

"die seorg yg kuat.. seorg yg berjiwa besar.. seorang yang positif..."

Jawapan salah seorang sahabat. Ya, saye tahu anda akan baca blog ini. Terima kasih ya? Tetapi, jawapan itu seperti tidak selayaknya buatku. InsyaAllah, aku akan berusaha untuk menjadi seperti yang anda anggap. Bukan untuk anda, tetapi lillahi ta'ala. Doakan aku.

Aku sendiri tidak tahu bagaimana untuk menggambarkan diriku. When people ask, "Describe yourself." Surely, I'll never know how to describe myself. Teringat kelmarin semasa meeting JASA, sesi perkenal diri dek kerana ada seorang ahli baru, kata Abang Ali, "Syakirah ni penuh dengan kejutanlah."

*Senyum :)

Memang aku akui, baru beberapa minggu mengenali mereka, macam-macam kejutan mereka terima dariku. Bukan niatku, cuma memang itulah aku. Anda perlu kenal lebih lama untuk mengenali siapa sebenarnya aku. Zahirku tidak menepati sangkaan mereka mengenai peribadiku. Ummi dan ayah juga belum tentu mengenali keseluruhan diriku.

Aku, banyak wataknya. Mengenali aku selama lima tahun pun tidak cukup untuk mengetahui tentang diriku. Melainkan kamu bersama aku 24/7, itu mungkin. Kerana aku mempunyai pelbagai karakter yang berubah-ubah mengikut situasi dan orang sekeliling. Dengan orang ini aku begini, dengan orang itu aku begitu. Tetapi aku pasti ada sifat yang aku sama walau dalam keadaan apa sekali pun, cuma aku yang tidak tahu apa.

Keras kepala mungkin juga. Dan apa yang aku tahu, wajah aku memang tidak pandai menipu. Jika ada masalah, senang sahaja terpamer di muka. Jika sedih, satu dunia boleh tahu aku sedih. Jika suka, senyuman meleret-leret di bibir. Jika marah, orang tengok muka pun menyampah. Sedih kan, muka tidak mahu bekerjasama dengan kita untuk menyimpan rahsia? Hee~

Tetapi, muka sahajalah. Kalau rahsia lain, anda koreklah macam mana pun tidak dapat digali jumpa juga. Dan insyaAllah, rahsia dan aib orang lain juga kemas tersimpan dalam kotak rahsiaku. Tiada guna mendedahkannya bukan?

Sungguh, belum lagi aku temui seseorang yang benar-benar mengenaliku. Malah aku sendiri masih belum pasti dengan karakter diriku. Aku mohon jawapan kalian agar aku boleh mengubah diriku menjadi lebih baik. Sesiapa yang sudi, sila jawab ya? Saya mohon. Terima kasih. :)

Dan aku penuh dengan emosi juga, lihat, sekarang pun hati entah rasa apa-apa. Sedih ada, marah ada, kecewa ada, cemburu pun ada!

No comments: