Demi Masa

Friday, May 13, 2011

Amanah

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku memulakan kalam dengan dimulakan oleh asma' Allah. Segala puji bagiMu Ya Allah, Tuhan sekalian alam. Aku mengharap redhaMu di setiap hembusan nafasku. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, walaupun semester ini aku hanya mengambil satu subjek dan jadualku tersangatlah lapang, namun masa aku penuh terisi. InsyaAllah dengan perkara bermanfaat.

Hari ini sahaja masaku terisi dengan dua perjumpaan. Tiga sebenarnya tetapi terpaksa dikorbankan satu demi yang lebih utama. Jujur aku katakan, aku rasa bersalah kerana gagal untuk menghadirkan diri dan memberikan komitment penuh bagi kesemua kelab yang aku sertai. Ini soal amanah dan tanggungjawab.

Petang tadi dalam meeting JASA, satu amanah baru dipertanggungjawabkan kepadaku. Hasil keputusan syura, namaku terpilih untuk memikul amanah itu. Sampai sekarang aku masih memikirkan kelayakanku untuk menerima amanah itu. Mampukah aku? Atau aku terdiri dalam golongan menzalimi diri sendiri dan bodoh seperti dalam firman Allah:

Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.
[Al-Ahzab 33:72]
Berteleku sebentar di atas tikar sejadah tadi menghayati makna firman Allah ini. Amanah. Bukan sesuatu yang boleh dianggap saja-saja. Ianya berat. Seperti nasihat Abang Ali tadi:
"Apabila kita sudah menerima sesebuah amanah, sebelah kaki kita sudah di neraka."

Astagfirullahal'azim. Kata-kata itu membuat aku berfikir hingga saat ini. Adakah aku cukup bersedia menerima amanah ini? Adakah niat aku ikhlas untuk menjalankan amanah ini? Ya Allah, hambaMu mengharap redhaMu dalam setiap perkerjaanku. Amin.

Aku terus menghayati makna ayat seterusnya:

(Dengan kesanggupan manusia memikul amanah itu maka) akibatnya Allah akan menyeksa orang-orang lelaki yang munafik serta orang-orang perempuan yang munafik, dan orang-orang lelaki yang musyrik serta orang-orang perempuan yang musyrik; dan juga Allah akan menerima taubat orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman. Dan sememangnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[Al-Ahzab 33:73]


Ya Allah Ya Rabbi, andai aku menerima amanah ini kerana inginkan duniaMu, aku mohon Engkau perbetulkan niatku hanya keranaMu. Jika aku menerima amanah ini kerana rasa tanggungjawab terhadap agamaMu, aku mohon Engkau permudahkan segala urusanku dan berilah pertolonganMu agar aku dapat melaksanakannya sehabis baik. Amin.

Habis mass gathering Gemilang tadi sempat seorang senior yang aku anggap sebagai abang menasihatiku. Panjang nasihatnya, banyak perspektif dia buka kepada mindaku. Dia menerangkan itu dan ini. Aku menjelas itu dan ini. Ya, aku akui terlalu banyak lagi yang aku perlu perbaiki. Dan iya, apa yang orang nampak pada kita tidak semestinya apa yang kita rasa adalah kita. Itu yang aku dapat konklusikan. Perbincangan tadi tidak ada penghujung pun. Berhenti begitu sahaja kerana aku juga tidak selesa berbicara dengan bukan mahram lama-lama. Benar saudara, saya masih perlukan banyak training. Dan aku masih ingat salah satu nasihatnya, korbankan sebahagiannya, fokus pada salah satu. Pilih yang lebih memberi manfaat. Fahamlah aku manfaat yang dimaksudkan ialah manfaat bagi dunia dan akhirat.

Sehingga saat ini aku masih memikirkan perkara amanah ini. Mengharap kata-kata pendorong dari semua agar aku dapat laksanakan amanah ini dengan sehabis baik. Dan yang paling penting redha Allah bersama mengiringi kehidupanku. Amin.

Aku, terus berfikir.

No comments: