Demi Masa

Tuesday, December 14, 2010

Pilihan

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan dengan asma' Allah. Mengharap redhaNya di setiap hembusan nafas. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Tangan menggigil, mata sudah berair, hati pula bagai dihimpit-himpit.

Ya Allah, kuatkan aku dengan ujianMu yang teramat kecil ini. Sungguh, aku hambaMu yang amat lemah.

Mahu salahkan UIA yang sesuka hati menukar jadual kuliah? Entah. Tidak patut juga, mereka punya hak, punya kuasa. Aku, kami, kita hanya bergelar pelajar yang perlu redha segala. haih~

Kuat! Jangan biar air di mata mengalir.

Sungguh, ini cuma ujian kecil. Cuma aku tidak gagah menempuhinya ketika ini. Mengikut perancangannya, Khamis ini aku bakal pulang semula ke Ipoh untuk membuat persiapan terakhir perkahwinan akak. Sudah dirancang dari awal. Jumaat sepatutnya tiada kelas, tetapi baru sebentar tadi melihat semula jadual. Sudar ditukar!

Itu satu-satunya kakak aku. Aku mahu menolong membantu meringankan kerja Ummi dan Ayah mempersiap segala.

Aduh, mengalir juga..

Menggadaikan kelas, semata-mata untuk itu? Ummi Ayah pasti tidak bersetuju. Aku juga berat hati untuk melakukan begitu.

Pilihan, pilihan, pilihan..Yang mana yang terbaik? Ya Allah Ya Rabbi, bantulah hambaMu ini. Permudahkan urusanku Ya Allah. Aku percaya ada hikmah di sebalik sesuatu yang Engkau tetapkan. Aku mohon berikan yang terbaik buatku, juga buat keluargaku. Amin.

KepadaMu aku serah segala..


No comments: