Demi Masa

Sunday, December 26, 2010

Congrats!!

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku kembali menukilkan kalam dengan menyebut asma' Allah. Semoga redhaNya sentiasa bersama di setiap hembusan nafasku. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, masih lagi diberi peluang oleh Allah untuk menghirup udaraNya. Walau jika dihitung dosaku, pasti tidak layak untuk menerima nikmat seperti ini. Subhanallah, Maha Suci Engkau.

Pertama sekali, tahniah buat my salakians junior yang berjaya menaikkan nama Pasir Salak hingga mendapat tempat kedua antara semua MRSM. Mabruk! Alhamdulillah segala usaha kalian membuahkan hasil. Tentu juga berkat ajaran dan titik peluh para pendidik. Dan pastinya dengan redha Ilahi.

Baru sahaja sampai di UIA dari Johor. Attending my sister's wedding there. Staying in Scholar's Inn UTM Skudai was such an unforgettable memory. Biarlah kenangan itu hanya tersemat di ingatan, tidak perlu dicerita mungkin. Layanan keluarga Encik Azeze sangat superb. Sehingga malu kami rasakan dilayan seperti itu. Terima kasih ya.

Akak semalam dimake-up sangat tebal. Hampir sahaja aku tidak kenal, lain sungguh! Aku mencebik muka kepada akak. Aku sedikit berbisik kepada akak mengenai solekannya. Semahunya tidak mahu didengari oleh Encik Azeze, risau berkecil hati.

Selalu juga akak dan Encik Azeze datang ke rumah kami di Scholar's Inn itu. Mungkin akak rindu dengan semua ahli keluarganya. Jujurnya, aku juga rindu pada akak. Tetapi, apa boleh buat? She's somebody's wife now. Aku sebolehnya tidak mahu terlalu rapat dengan akak. Bimbang kalau-kalau suaminya terasa.

Aduh, mata sudah basah..

Mahu atau tidak aku terpaksa menerima suratan ini. Benar, kini hidup aku semakin senyap di rumah. Tiada lagi gurauan dengan akak. Selalu juga bergaduh dengan akak. Kini..tiada lagi. Suaminya adalah orang yang paling utama padanya sekarang. Aku tidak mahu mengganggu hak suaminya itu.

Sudah mengalir pun..

Dahulu, aku tertanya-tanya perlukah wujud perasaan sedih apabila ada ahli keluarga yang berkahwin. Sekarang aku sudah tahu jawapannya mengapa. Dalam perjalanan pulang tadi, ada juga berbincang sedikit mengenai pertunangan abang pula. Aku sekadar mendengar dan memerhati. Hatiku berbisik, "Sekali lagi aku perlu tabah dan redha untuk melepaskan." Itulah aturan kehidupan ini, bukan?

Aku menenangkan hatiku sendiri. Menyimpulkan itu dan ini. Berdialog dengan hatiku sendiri, harapnya iman turut sekali. Melihat akak semalam, aku dapat rasakan dia masih rindukan Ummi dan Ayah. Aku pula berfikir, mampukah aku pula berpisah dengan Ummi dan Ayah, juga keluarga yang lain? Lantas aku pantas memilih keluarga. Selepas Allah dan RasulNya, keluargalah yang bertakhta di hatiku.

Aku terus berfikir. Perkahwinan itu melibatkan bukan hanya dua hati, malah banyak. Perkahwinan itu menyatukan hati si suami dan si isteri. Juga perkahwinan itu menyatukan hati keluarga pihak suami dan pihak isteri. Pernah mendengar kata orang bahawa kita berkahwin bukan hanya dengan pasangan kita sahaja tetapi dengan keluarganya juga. Terlalu banyak yang kita perlu ambil kira sebelum berkahwin sebenarnya.

Ayah bersembang dengan kami semalam, "Akak kena berdakwah. Ayah dulu alhamdulillah dah berjaya". Aku pantas membalas, "Ayah lelaki, senang sikit. Akak perempuan, boleh ke?".

"Mesti boleh, insyaALLAH". Balas ayah menyandarkan harapan kepada Allah. Ya, hal itu membuatkan aku terfikir, mampukah aku andai aku di tempat akak? Beban dakwah itu terletak di atas bahunya. Mahu atau tidak, dakwah itu wajib. Seperti yang aku nyatakan tadi perkahwinan itu turut menyatukan hati keluarga. Keluarga Si Suami sudah menjadi keluarga Si Isteri. Sayangkan keluarga pastinya mahukan bersama hingga ke syurga. Akak, semoga berjaya dengan dakwahmu!

Aku terus berfikir dan berfikir. Nampaknya aku belum cukup bersedia untuk menjadi isteri, juga menantu. Calonnya? Biar Allah tentukan segala.

Wallahu'alam bissawab.

No comments: