Demi Masa

Tuesday, November 9, 2010

something perhaps?

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan namaMu Ya Allah, Ya Rahman Ya Rahim aku kembali meletakkan diri dalam medan penulisan ini. Selawat dan salam ke atas kekasihMu, junjungan mulia Rasulullah SAW.

Semoga redhaMu sentiasa bersamaku, juga sekalian alam. Amin.

Sebenarnya belum punya masa yang terbaik untuk menukilkan kalam. Tetapi cuba-cuba juga untuk terus berada di medan penulisan ini di atas jalan dakwah, lillahi ta'ala. InsyaAllah.

Cuti sudah pun bermula. Kegusaranku masih sama. Takut-takut tika cuti ini level iman menurun secara mendadak. Al-maklumlah banyak juga godaan ketika cuti. Mujahidah, kuatkan mujahadah!

*Senyum lagi :)
(ada orang kate takde masalah pun kan?? hee~)

Bagaimana ya dengan final hari itu? Alhamdulillah. Aku cuba untuk terus kekal senyum sepanjang menjawab soalan yang tertera di atas kertas tersebut. Ya, aku sedang belajar untuk menjadi seorang yang tenang dan redha dengan segalanya. Ada kalian ternampak aku senyum sorang-sorang ketika di dalam dewan peperiksaan? Jangan salah anggap ya, aku bukan gila atau apa, bukan juga sedang berangan atau berkhayal, cuma aku terasa indah apabila senyum. Aku terfikir yang selama ini aku selalu sangat risau dan takut dengan ujian dan peperiksaan. Tetapi hakikatnya, ujian dan peperiksaan dengan Allah nanti lebih Maha Hebat. Itu yang lebih perlu ditakutkan. Dan semua itu membuatkan aku terasa final yang telah aku duduki selama dua minggu lepas tidak begitu menggerunkan seperti selama ini yang aku rasai. Wallahu'alam bissawab. Result nanti, tunggu sahajalah. Risau itu tetap ada. Tetapi aku yakin, Allah akan beri yang setimpal dengan usahaku. Jika sungguh-sungguh usahaku, tentu ganjarannya juga memuaskan, begitu juga sebaliknya.

Wahh, tidak sangka, sudah panjang berjela pula aku menulis. Ingatkan tadi tiada idea mahu menulis.

Hari ini tanggal 9 November. Lagi berapa hari ya mahu ke tanggal 17? Lapan hari, betul? Ya, hari besar bagi umat Islam menyambut aidiladha. Apabila menonton rancangan-rancangan di televisyen berkaitan haji, terfikir juga bila giliran aku untuk ke rumah Allah itu. Pasti saat paling indah jika dapat sambut aidiladha di sana dan yang paling utama menunaikan rukun Islam yang ke lima itu. Wahh, tak sabar pula rasanya!

Eh, apa lagi berlaku pada tarikh tersebut ya? Hee~ Entahlah patut gembira atau sebaliknya. Tetapi, insyaAllah aku akan terus bersyukur andai nyawaku masih dipanjangkan hingga ke usia 19 tahun. Bermakna, sudah 19 tahun aku memegang amanah sebagai khalifah di atas muka bumi. Tidak tahulah sema ada aku menjalankan tanggungjawab dengan amanah atau tidak. Ya Allah, aku mohon ampun atas segala khilafku selama ini.

Ouh ya! Bermakna juga adalah tahun terakhir sebagai teenager! Perlukah untuk aku takut dan gusar?

Wee~ Entah-entah sudah mahu
isteri orang tak? hahA!

Sudah merepek pula, mujahidah..

Aku rasa cukup dahulu setakat ini kalamku. Akan mencari waktu lagi untuk menulis, insyaAllah.

Ada satu nasyid yang aku suka akan liriknya dan inginku berkongsi dengan kalian.


CURANG.

ku akui ku pencinta sejati
ku berjanji yang Kau slalu kusayangi
namun KASIH (Tuhan) slalu ku bohongi
betapa malunya aku menghadapMu..

mencariMu hanya bila ku rindu
mula bersujud hanya bila ku perlu
namun bila Kau beriku cinta
panggilanMu tak pernah aku mendengar

angkuhnya ku pada kejadianku
merasakan dunia lama milikku
'kan kelukah lidah bersyahadah cinta?
bila nafas di hujung nyawa

curangnya aku di setiap nafasku
melupakan aku hanya milikMu
jauhkah syurga dari pandangan?
kifarah dosa kini(sakit) ku rasakan

tuhan..berikan aku peluang
curang yang lalu takkan berulang

Nyanyian : Feelhoney
Lagu : Amin Fh & Bie Fh ( Feelhoney Ent )
Lirik: Bie Fh ( Feelhoney Ent. )
Susunan Muzik : Abd. Halim Ahmad ( Neurotic Studio )



No comments: