Demi Masa

Tuesday, November 9, 2010

aku seorang pelupa

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan dengan asma' Allah yang Maha Mulia. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Rasulullah SAW. Masih mengharap redha ilahi dalam penulisanku. Semoga iman yang mengemudi bait-bait kata yang bakal dinukilkan. InsyaAllah.

Awal sekali aku ingin lontarkan persoalan buat kalian:

siapa mujahidah?
siapa Syakirah?
siapa shark/syak?
siapa Ala?


Jasad mereka mungkin sama, tetapi kadangkala aku rasakan semuanya punya watak yang berbeza. Entahlah..

Ya, aku mungkin berharap pandangan dari kalian. Mungkin juga kritikan. Terserah.

Hari ini baru hari pertama bercuti. Dugaan sudah mula melanda. Ah, nafsu memang jarang mahu mengalah, bukan?

Tidak perlu juga begitu hairan. Aku hanyalah seorang insan, bukannya malaikat. Pasti nafsu itu ada. Dan ya, aku seorang hamba Allah yang pelupa. Sering terlupa akan azabNya ketika leka dengan maksiat. Sering terlupa akan janjiNya ketika aku cuba mengeluh dengan takdir. Sering terlupa akan cintaNya di saat aku berusaha untuk memenangi cinta manusia. Astagfirullahal'azim.

Oleh kerana itu, aku perlu sentiasa untuk diingatkan. Perlu sentiasa diperbaharui tahap keimanan. Perlu, sangat perlu.

Ya, aku tahu, di saat kitaran itu berlaku, hormon juga tidak stabil ketika itulah emosi jadi kurang terurus. Aku sudah biasa begitu, namun masih belum berjaya melatih untuk mengawal emosi sebaiknya. Awal-awal lagi, biasanya aku akan berpesan kepada sahabat untuk memahami keadaan aku begitu. Alhamdulillah, mereka akan memahami. Eh! Bukan aku maksudkan keadaan aku sekarang begitu. Masakan aku akan menghebohkan di blog ini.

Aduhai iman, sangat lemahkah dikau hingga seringkali tertewas dengan nafsu?

Benar, aku sering terlupa bahawa Allah telah menjanjikan seseorang sebagai bakal suamiku. Seringkali aku berharap kepada yang belum pasti. Ah, perempuan. Selalu sahaja begitu. Asyik-asyik berbicara soal hati. Lemahkah begitu?

Seringkali juga aku perlu mengingatkan andai lelaki itu yang tercatat namanya di lauhul mahfuz untukku, pasti jua akan bertemu kembali nanti. Namun, dek kerana lemahnya iman, mungkin juga kerana kurang percaya kepada janji Allah, aku kerap bimbang untuk tahu siapa dia. Adakah dia yang selama ini aku harapkan? Astagfirullahal'azim. Banyak benar khilaf diri ini.

Sebenarnya tidak perlu risau pun, bukan? Yang namanya jodoh itu sudah Allah sediakan yang secocok dengan kita. Dan andai tidak bersatu di dunia, insyaAllah di syurga kelak. Amin.

Pernah aku terbaca atau terdengar bahawa lelaki ini hipokrit. Entahlah, tidak punya masa pula untuk bertanya sendiri kepada kaum Adam. Tetapi, andai ditanya pun masakan mereka mahu mengaku. Maaf ya ikhwah andai semua ini salah.

Tetapi pastinya masih ada lelaki yang baik di luar sana. Aku percaya, mereka inilah yang bakal mempertahankan agama Allah ini. Merekalah yang akan memelihara maruah muslimah agar terus terjaga. Merekalah yang akan mengembalikan kegemilangan Islam suatu masa dahulu. Wahai pemuda Islam, kami muslimah sentiasa mengharapkan kalian!

Lelaki yang baik itu tidak akan mencalarkan maruah seorang muslimah, malah akan berusaha untuk memeliharanya. Dia tidak akan sewenang-wenangnya berbual mesra dengan seorang muslimah kerana dia mahu terus mengekalkan keindahan perhiasan dunia itu.

Sabda Rasulullah SAW:
"Seindah hiasan adalah wanita solehah"

Setakat ini, aku masih belum pernah temui lelaki yang baik itu. Tetapi aku yakin ada. Atau masih membina diri ke arah itu. Aku akan berdoa agar lelaki itu berjaya menjadi lelaki terbaik. Lelaki yang meneguhkan imannya, juga memelihara martabat muslimah.

Atau mungkin juga aku tidak cukup baik untuk bertemu dengan lelaki sebaik itu..

Aku menulis semua ini sebagai peringatan buatku, juga sekalian yang membaca, insyaAllah. Berharap ada yang bermanfaat yang akan dikongsi bersama.

Wallahu'alam bissawab.

No comments: