Demi Masa

Monday, April 11, 2011

Kerana itu..

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku kembali menukilkan kalam dengan asma' Allah. Mengharap redhaNya bersama di setiap hela nafasku. Segala puji dan puja hanya layak untukNya. Aku turutkan sama selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Malam sudah sepi, aku sendiri menatap skrin laptop di hadapanku. Dengan berbekalkan celcom broadband yang kelajuan tidak seberapa apabila aku tiba di Pasir Puteh ini, aku melayari ke sana ke sini di dunia maya.

Petang tadi, sambil menghadap laptop, sambil menjeling-jeling tv di hadapan. Entahlah, makin hari makin rasa sakit melihat inovasi budaya yang ditampilkan oleh media. Cuba kalian tafsir sendiri, antara dua rancangan, satu yang ke arah ukhrawi manakala yang satu lagi pastinya yang bertentangan, iaitu bermatlamatkan duniawi semata-mata. Iya, aku akui dahulu aku antara yang turut melekatkan mata di hadapan televisyen menonton rancangan sedemikian. Alhamdulillah, sekarang nafsu itu sudah tidak berminat lagi. Paling, paling, paling yang membuatkan hati aku sakit ketika melihat Idola Kecil. Astagfirullahal'azim..Rasa membengkak je hati menahan geram dan marah. Kecil-kecil sudah didedahkan dengan dunia seperti itu, instead of diasuh kanak-kanak tersebut mengenal Allah dan rasul. Suasana yang diterapkan sudah tentunya yang kita sedia maklum dunia artis-artis hari ini, entah ke mana nilai Islami dalam tingkahlaku. Pakaian, belum cerita lagi. Ya Allah, ya Allah, melentur buluh biar dari rebung. Kata pepatah orang dulu-dulu tujuannya beri petunjuk kepada kita generasi ini. Kanak-kanak ketika umur sedemikianlah perlu dididik jiwanya agar dekat dengan Allah dan rasul, bukan menjauhkan mereka dengan menerapkan cinta dunia!

Sejuk hati ini beberapa minggu lepas aku mendengar siaran adik-adikku peringkat akhir melalui IKIM.fm. Syukur,ada juga pihak yang mengambil inisiatif untuk membentuk da'i-da'i kecil yang bakal menjadi pemimpin dunia. Mendengar kepetahan, kelancaran dan penghayatan pidato yang mereka sampaikan sehingga boleh menitiskan air mata mahupun tersenyum sendiri. Begitu caranya mahu mendidik jiwa-jiwa anak kecil ini. Bacaan al-Quran adik-adik ini juga mantap, tambah pula kemerduan mereka melaungkan azan. Subhanallah.

Kalian, sila ambil waktu sejenak fikirkan pro dan kontra kedua-dua rancangan ini. Kedua-duanya rancangan realiti kanak-kanak, mahu mencungkil bakat objektifnya. Entahlah, cuma satu sahaja antara kedua-dua rancangan itu berjaya menempat di hati ini. Lagi satu, sakit!

Cukuplah pihak berkenaan, hentikan propaganda merosakkan anak melayu, kanak-kanak Islam khususnya. Biarlah kanak-kanak ini membesar dengan kesucian mereka dek tumbuh daripada tunas yang subur dan dibajai dengan nilai dan akhlak Islami. Jangan pesongkan fitrah kanak-kanak suci itu. Tolong.

Masih sakit lagi di hati. Jika dihambur semua takut diperdaya marah itu oleh syaitan pula. Na'uzubillah.

Cerita lain:

Semester dua di UIA, terlampau banyak yang ingin dikongsi tetapi bukan semua perasaan itu layak dihebahkan, bukan? Cukuplah sekadar aku katakan hati ini pernah tertarik dan tersuka, kemudian pernah kecewa dan sedih. Ah, soal hati, pasti semua maklum begitu normanya. Aku percaya jika bukan takdirNya pasti dengan apa cara sekalipun sesuatu itu tidak akan terjadi. Dan jika itu takdirNya, dengan mudah segalanya akan berlangsung. Aku yakin.

Dan sekarang, hati aku sudah berpunya! Dia.

Sabda Nabi: "Wanita yang solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadan dan mentaati suaminya, maka masuklah dia ke syurga melalui mana-mana pintu yang disukainya."
[Riwayat Al-Bazzar]


Kerana itu aku tidak sabar untuk mendapat syurga dunia
(pernikahan) demi syurga yang kekal di akhirat sana.

*Senyum :)

aku setia menunggumu di sini, mujahidku..

No comments: