Demi Masa

Tuesday, April 12, 2011

hmm..

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku mulakan kalam dengan menyebut asma' Allah. Maha Pengasih dan Maha Penyayang Allah tiada bandingnya. Segala puji dan puja hanya layak bagiNya. Selawat dan salam turut disertakan untuk junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, masih punya peluang untuk menulis. Allah mengilhamkan idea untuk jari-jari ini rancak bergerak. Namun, kadangkala aku terfikir juga adakah apa yang aku selalu tulis ini atas dasar berpesan-pesan kepada kebenaran atau seringkali sahaja aku tersasar dengan hanya merungut apa yang tidak selesa di sekelilingku? Na'uzubillah..Mohon ditetapkan niat ini, lillahita'ala. InsyaAllah.

Aku gemar memerhati kehidupan ini, kemudian aku menganalisa sendiri di dalam hati. Konklusinya aku yang lukis sendiri. Iya, tentu sahaja apa yang aku simpulkan mengenai kehidupan ini berbeza dengan insan lain, atau ada sahaja yang sama. Cara kita melihat kehidupan berbeza. Itu yang aku selalu ingatkan diri sendiri supaya aku dapat melatih diri menerima cara orang lain. Walau selalu juga alah dengan ego diri.

Tetapi satu yang aku pasti, jika masing-masing menjadikan Al-Quran dan Sunnah itu sebagai panduan tentunya hati dan jiwa kita akan sama. InsyaAllah.

Sebelum aku semakin rancak menulis, biarlah aku jelaskan dahulu bahawa apa yang bakal ditulis ini adalah dari dimensi pandangan aku sahaja. Pasti sahaja ada yang tidak bersetuju. Dan aku katakan sekali lagi ini pandangan aku terhadap kehidupan dan cara kita melihat kehidupan ini berbeza.

Alhamdulillah, tahun 2011 ini aku bakal melangkah ke dekad kedua usiaku. Semakin matang aku harap. Dan semoga aku tidak leka bahawa semakin dekat aku dengan kematian.

"Ya Allah Ya Tuhanku, hidupkanlah aku selagi hidup itu baik untukku dan matikanlah aku jika mati itu lebih baik untukku. Amin."


Entahlah, ada juga perasaan hati ini untuk terus menjadi katak bawah tempurung yang tidak tahu apa-apa daripada menjadi seseorang yang tahu berlakunya kemungkaran di hadapan mata sendiri tetapi tidak mampu berbuat apa-apa. Itulah aku. Terlalu lemah imannya sehingga kemungkaran itu hanya mampu dibenci dengan hati sahaja. Teringat suatu malam ketika mendengar kuliah di IKIM.fm bahawa apabila seseorang anak Adam itu mahu membuat sesuatu kebaikan, syaitan akan datang dengan dua anak panah. Anak panah pertama ialah perasaan malu iaitu malu jika nanti digelar orang sebagai menunjuk-nunjuk dan sebagainya. Anak panah kedua ialah perasaan takut. Takut andainya ditinggal oleh teman-teman dek kerana kita mengajak kepada ma'ruf. Allahu'alam. Rasa-rasanya kedua-dua anak panah itu telah terkena padaku. Hmm..

Melihat rakan-rakan yang dahulunya sama-sama menjinjing buku-buku tebal menimba ilmu di zaman sekolah, sama-sama bersolat satu saf di surau dahulu, sama-sama mencorak pelangi hidup demi kehidupan yang hari ini dan akan datang, juga sepertinya sama-sama berjanji untuk bersama menggapai cinta Ilahi tetapi hari ini aku hanya melihat itu dalam kenangan atau aku yang tidak cuba memahami perubahan itu?

Dahulu, aku melihat dia seorang gadis ayu, solehah, pekerti seindah permata. Aku mengagumi dia-dia ini kerana teguh prinsip hidup tanpa terpengaruh dengan persekitaran. Namun siapa tahu, persekitaran selepas zaman sekolah itu lebih mencabar rupanya.

Hmm..Bukan niat untuk mengeluh, bukan juga untuk menyalahkan sesiapa kerana sebenarnya tanggungjawab itu dipikul bersama. Tanggungjawab amar ma'ruf nahi munkar.

Satu demi satu perkembangan sahabatku mengejutkan aku. Dari seorang selepas seorang aku melihat keadaan mereka berubah. Iya, atau mungkin sahaja aku yang kurang mengenali mereka sebelum ini. Entah, entah, entah.

"Ah, kau ni yang kolot sangat. Perkara camni dah normallah weh.."

"Weh, diorang tu bukan buat ape pun."

"Hmm.. aku no comment"

Baiklah, memang aku kolot. And I love the way I am. It's good to be that 'kolot' than dapat kemurkaan Allah, kan? Aku bukan mahu berlagak wara' etc, tetapi memang tanggungjawab utama kita adalah menjadi hamba Allah pun. Hendak atau tidak memang kita wajib patuh segala perintahNya. Sahabatku sayang, kembalilah kepada fitrahmu. Terus unggul menjadi wanita solehah, indah bebas dari fitnah.

Penat, jengkel, meluat aku melihat facebook. That's why I deleted my account at the first place. Jika dulu, ketika masih di zaman Myspace dan Friendster, aku sangatlah teruja mencari kawan baru di dunia maya ini. Entah siapa-siapa sahaja aku add, gambar pula seronok juga diupload supaya nanti ada orang nak komen, puji segala. Haih.. Keseronokan sementara semata.

Kemudian aku beralih kepada facebook dan memadam semua akaun myspace dan friendster. Selesai. Aku tekad, di facebook bukan medan untuk aku lagha, bukan juga tempat untuk menayang-nayang gambar. Iya, awal-awalnya berjaya. Kemudian orang ini tag gambar ini, orang itu tag gambar itu dan lama kelamaan koleksi gambar semakin banyak sampailah aku sendiri mengupload gambar-gambar bersama rakan-rakan. Hmm.. tak jadi jugak nih! Dan tidak lupa, facebook itu buat aku jadi lagha. Berkomunikasi dengan bukan mahram, buang masanya lagi. Haih.. lagi sekali takleh jadik! Delete! Delete!

Aku pernah lalui hidup yang entah apa-apa. Pernah merasa begitu, pernah merasai begini. Sungguh, kehidupan yang kalian rasa nikmat di dunia itu pernah aku lalui namun hakikatnya semua itu sementara. Keseronokan itu hanya membawa kita lebih jauh dari Allah. Dan tidak mungkin kita dapat hidup tenteram dan aman andai cinta Allah tidak ada dalam hati kita.

Hasbi rabbi jalallah, ma fi qalbi khairullah. Cukuplah hanya Allah bagiku, di dalam hatiku hanyalah Allah.

Wallahu'alam bissawab.

No comments: