Demi Masa

Tuesday, June 15, 2010

Deactivate or delete?

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan namaMu yang Maha Indah aku mulakan bicara. Alhamdulillah kerana masih diberi nyawa hingga ke saat ini. Masih berpeluang hidup di hari yang baru. Semoga segalanya dalam redhaMu. InsyaAllah.

Beberapa hari yang lepas aku telah menyahaktifkan akaun facebook ku. Alhamdulillah segalanya sempurna. Tetapi, proses tersebut membuatkan aku terfikir di akhirnya. Ya, jikalau kita mahu mengaktifkan semula akaun kita, cuma login sahaja dengan username dan password yang lama.

Antum terfikir atau tidak apa yang aku fikirkan?

Pasti sahaja maklumat kita masih disimpan oleh pihak facebook kalau begitu. Persoalan itu terus aku fikirkan hingga ke tidurku. *Ah, perlukah sampai begitu sekali?*

Alhamdulillah, aku berjumpa dengan jawapannya sebelum aku habis memikirkan persoalan tersebut. Aku terjumpa di laman World of Islam di salah satu blog di situ.

Ini jawapan kepada persoalan aku:

Jika anda ingin memadamkan akaun Facebook anda secara total tanpa peluang untuk mengaktifkannya kembali di kemudian hari, ikutilah langkah-langkah berikut:


  1. Taipkan alamat ini di dalam browser anda: https://ssl.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account
  2. Klik di atas butang Submit untuk langkah seterusnya.
  3. Anda akan diminta untuk memasukkan kata laluan anda dan beberapa semakan sekuriti yang lain sebelum proses pemadaman akaun anda akan bermula.
  4. Selepas proses pemadaman bermula, anda akan menerima e-mel dari Facebook dan di dalam masa 14 hari proses pemadaman akan dilakukan. Dalam masa 14 hari jangan gunakan akaun Facebook lagi kerana jika anda menggunakan apa-apa kemudahan Facebook proses pemadaman tersebut akan berhenti.Untuk pengguna-pengguna Facebook yang lain yang tidak berniat untuk menghentikan atau memadamkan akaun Facebook yang mereka gunakan, anda perlulah berhati-hati agar maklumat-maklumat yang anda kan kedalam Facebook tidak kembali menghantui anda dikemudian hari.
Seterusnya, aku mengikut arahan tersebut dan alhamdulillah aku berjaya memadam terus akaun facebook milikku. Ya, masih perlu tunggu tempoh 14 hari untuk pengesahan tersebut. Tetapi, segalanya sudah selesai bukan?

Jadi kepada sahabat-sahabat yang ingin memadamkan akaun facebook masing-masing, ikutlah cara yang telah disebutkan.

Wallahu'alam..

No comments: