Demi Masa

Friday, January 6, 2012

A night worth.

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, masih bernafas dalam iman dan Islam. Segala puji dan puja hanya bagiMu. Semoga redhaMu sentiasa mengiringi hembusan nafasku. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Call Ummi, "Ummi, Ayah ada kenal tak mana-mana ustaz muda yang tak kawen lagi? Pinang untuk Ala."

Pangggg!! Aku mimpi rupanya. Heh~

Malam semalam spent time dengan Nura. Study sama-sama, walaupun subjek yang distudy tu berlainan. Aku cakaplah nak bagitahu Ummi macam ayat di atas. Dia gelak-gelak. Entah kenapalah, dari petang semalam terfikir ayat ni. Kes merepek konon dah banyak study lah tu.

Sedar atau tidar sedar sebenarnya aku sangat bersyukur dikurniakan sahabat seperti Nura. Benar, perangai kami tidak sama. Tetapi kami saling memahami, dan selalunya sehati sejiwa. Subhanallah.

Dalam perjalanan balik ke mahallah, Nura bagitahu, "Somehow, aku rasa bersyukur Allah kenalkan aku dengan dia. Disebabkan hal ini aku lebih muhasabah diri, lebih dekat dengan Allah. And kalau boleh aku dah tak nak sebut pasal dia."

"Alhamdulillah. Itulah kan? Ada hikmah kenapa Allah buat semua ni. Kita tak sangka-sangka."

Sungguh. Hikmah yang Allah mahu berikan pada hambaNya, kita tak pernah sangka-sangka. Pelbagai cara Dia boleh lakukan. Dengan ujian yang kita rasa tak mampu itu, rupa-rupanya Allah mahu kita lebih rapat denganNya. Subhanallah.

Kami berdua pernah menghadapi masalah yang sama, pada masa yang sama. Dan alhamdulillah sekarang kami berdua sedang berusaha untuk mengejar cinta Allah, yang mungkin sebelum ini kami menjauh dariNya. Astagfirullah.

"Nak tahu apa yang aku rasa pada kenyataan 'treating everyone as his possible jodoh' hari tu?"

"Apa?"

"Ini pendapat akulah. Aku terfikir, macam mana dia treat someone as his possible jodoh? Dengan cara dia kerap bermesej begitu? Know what, everyone pon has their own bakal suami. Dan bakal suami diorang yang ada hak ke atas diorang. Tak patutlah dia buat macam tu sebab dia seolah-olah mencabuli hak bakal suami. Mungkinlah, salah seorang itu adalah his jodoh, yet dia tak pasti lagi kan?"

Apa yang aku tahu, kalau seseorang lelaki itu nak treat some girl as his possible jodoh, dia perlu menghormati hak muslimah itu. Hormat yang aku maksudkan dengan menghormati maruah seseorang muslimah. Lelaki itu tidak akan tegar untuk membuatkan seseorang wanita jauh dari penciptanya. Lelaki itu tak sepatutnya melalaikan wanita dengan bermesej-mesej dengannya. Lelaki itu sebagai pelindung. Pada aku, wanita yang dihormati ialah apabila lelaki tidak sanggup melihat matanya kerana bimbang pada panahan syaitan, lelaki tidak sanggup mendengar suaranya kerana khuatir pada bisikan syaitan.

Sungguh, aku rasa hak aku sebagai seorang muslimah tidak dihormati. Mungkin dek kerana sikapku sendiri. Kerana itu aku sedang muhasabah diri sendiri, perbaiki apa yang kurang. Dekatkan kembali diri dengan Allah yang selama ini aku sendiri yang menjauh.

Allah, aku perlukanMu selalu..


Thanks Nura for last night. It's a night to worth for. Alhamdulillah :)

p/s: anda mungkin baca post ini. dan anda tentu tahu siapa diri anda. maaf, bukan tujuan saya mahu menghentam anda. saya tahu anda seorang lelaki yang baik, cuma ada beberapa cara anda yang mungkin tersilap. tujuan saya hanyalah untuk menasihati, itupun jika anda mahu menerima teguran saya di atas. saya tetap menganggap anda sebagai saudara sesama Islam. dan saya berharap saya dapat membantu saudara saya untuk menjadi lebih baik. anggaplah post di atas sebagai salah satu cara saya untuk menyampaikan apa yang tak mampu saya sampaikan sebelum ini. anda banyak membantu saya untuk perbaiki diri sebenarnya. dan saya tak pernah nak letakkan kesalahan pada anda. hikmah Allah ada dimana-mana bukan? apa yang berlaku juga sebahagian dari hikmah Allah yang saya perlu ambil iktibar darinya. sebagai saudara, doa saya mengiringi anda, semoga anda bertemu jodoh yang terbaik yang sama-sama menemani anda hingga ke syurga. amin. :)

No comments: