Demi Masa

Friday, January 6, 2012

Khutbah

Bismillahirrahmanirrahim.

"Sama ada berkata yang baik, atau diam."

"Tiga perkara yang membawa manusia ke syurga; iman, amal dan taqwanya. Dua perkara yang mengheret ke neraka; mulut dan kemaluan."



"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim."
[Al-Hujurat 49:11]


Baru terbaca ayat ini sebelum itu. Kebetulan waktu khutbah tadi, ayat yang sama dibacakan. Subhanallah. Semoga aku lebih hayati dan fahami. InsyaAllah.

Sampaikanlah walau satu ayat bukan? Semoga manfaat. Sila betulkan mana-mana andai ada yang tersilap. Maklumlah, tadi tak sempat salin di kertas, hanya berharap pada kekuatan ingatan sahaja.

Allahu'alam bissawab.

No comments: