Demi Masa

Thursday, January 5, 2012

Priority Confusion

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, masih mampu bernafas hingga ke saat ini. Alhamdulillah masih kekal dalam nikmat iman dan Islam. Syukur.

Paper seterusnya, Rabu hadapan, kemudian Jumaat. Jarak masa agak banyak tetapi dua-dua paper itu sangat mencabar, Thermodynamics dan Organic Chemistry. Alhamdulillah, Allah beri masa yang banyak untuk aku revise dua-dua subjek tersebut.

Sambil-sambil study, ambil tahu perkembangan semasa. Isu yang hangat di Malaysia sekarang tentulah berkaitan Amalina. Aku tahu agak terlewat juga.

Tadi ikuti penjelasan Amalina mengenai isu ini. Entahlah, menurut sudut pandang aku dia memang seorang yang berjaya. Berjaya dengan ilmu dunianya, tetapi akhirat dia agak terlupa. Kasihan jika mahu disalahkan ibunya, tetapi dia sendiri yang mengakui ibunya yang membelikan pakaian begitu untuknya.

Sedih, seorang ibu sanggup membiarkan anaknya menjadi bahan bakar di neraka kelak. Ibunya sopan bertudung. Tetapi, maaf jika dianggap kasar ayatku ini, padaku beliau tidak sayangkan anaknya. Sedih.

Kata Amalina, dia memang tidak bertudung sejak dahulu. Pakai tudung hanya ke sekolah sebab wajib. Ke majlis-majlis tertentu sebagai menghormati majlis. Katanya juga, "apabila raya atau bulan Ramadhan saya pakailah baju kurung semua."

Dia pakai tudung ke sekolah sebab wajib. Mungkin dia terlupa menutup aurat dalam Islam itu wajib. Tidak punya alasan untuk mendedahkan auratnya. Jika peraturan sekolah boleh diikut, mengapa tidak peraturan Allah? Dia berpakaian sopan ke majlis-majlis tertentu sebagai menghormati majlis. Mungkin sekali lagi dia terlupa dia sedang berpijak di bumi Allah. Tidakkah dia juga mahu menghormati bumi Allah ini? Lalu dia sewenangnya berpakaian sebegitu?

Atau ada bulan-bulan tertentu seperti Ramadhan dan Syawal sahaja perlu dihormati, berpakaian tutup-tutup semua?

Jujurnya, aku sedih. Sebab dia saudari muslimahku.

Atau Amalina mungkin terlupa bahawa ajal tidak pernah mengenal usia. Mungkin juga Allah mengambil nyawa di saat belum sempat menutup auratnya.

Dan mungkin juga Allah mengambil nyawaku dahulu, sedang aku hanya mampu membenci dengan hati. Iya, selemah-lemah iman.

Semoga aku sentiasa meletakkan Allah sebagai my first priority. Amin.

No comments: