Demi Masa

Friday, June 10, 2011

Pemilik Cintaku

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku memulakan tarian jari di atas papan kekunci
ini dengan menyebut asma' Allah. Mengharap redhaNya mengiringi setiap hembusan nafasku. Segala puji dan puja hanya layak bagiNya. Selawat dan salam turut aku sertakan kepada junjungan mulia Rasulullah SAW.

currently listening to: Istikharah Cinta -Sigma-

Semalam aku kembali ke bumi pahlawan itu. B
umi tempat aku mengenal erti hidup dan menimba ilmu. Tidak bercadang pun untuk ke sana. Cuma weekend yang lepas, Safwan membuka isu ini di chatbox. Sebagai sahabat yang memahami, aku memberitahu kepulanganku ke Ipoh dan kemungkinan untuk menyertainya ke Pasir Salak. Hari Rabu aku tiba di Ipoh, petang itu juga dia sms dan bertanya kepastian perancangan itu.

Jadi, puas hati tak Encik Safwan?

Untuk tidak kekok di rumah ustazah Fazila, aku men
gajak Wani ikut serta. Malulah jika berdua sahaja dengan Safwan untuk berjumpa ustazah dan cikgu Amir. Benar, Ummi dan Ayah yang menghantar aku ke Pasir Salak itu, tetapi ke rumah ustazah hanya kami sahaja.

Seingat aku, kali terakhir aku berjumpa dengan Safwan ialah sewaktu mengambil keputusan SPM. Ketika itu masih ada krisis, jadi ma
sing-masing tidak berani untuk bersembang. Sekarang semua krisis sudah hilang bersama waktu. Masing-masing sudah matang dan membawa hal sendiri. Perkara lalu biar menjadi sejarah dan kenangan untuk kita tersenyum di masa hadapan.

Cukup, jangan dipanjang-panjang cerita itu. Biar kekal dalam sejarah.

Bersembang itu dan ini dengan ustazah. Dia bertanya, " Ada tak batch kamu yang dah kahwin?". Setahu kami tidak, yang sudah bertunang adalah seorang yang kami tahu. Lalu ustazah memberitahu ada bebe
rapa senior kami yang sudah berkahwin dan ada yang sudah mempunyai anak pun. Senior kami yang paling tua pun adalah batch SPM 2004. Jadi ditolak tambah, umur mereka sekarang adalah 24 tahun, sebaya dengan akak. 1st batch itu tidaklah dihairankan sangat. Tetapi yang agak mengejutkan kami ialah yang sudah mempunyai anak itu adalah pasangan yang hanya tua setahun dari kami. Kami saling berpandangan sesama sendiri. Dalam hati aku berkira-kira bila pula giliran aku? heh~ belajar tak habis lagi, dah gatal nak kawen! :p

Safwan lalu bertanya kepadaku, "Shark, kat UIA bukan ke kalau kawen dapat rumah?"

Engkau mahu sangat aku berkahwin awalkah, Encik Safwan? Sabar, aku masih mencari calon yang benar-benar dapat mem
bimbingku menuju syurga Allah. Jikalau adapun aku berjumpa beberapa lelaki yang baik akhlaknya, cuma aku yang tidak cukup sempurna buat mereka. Biar aku memperbaiki diri sebaiknya dahulu baru mengharap yang soleh, bukan?

Sebenarnya aku takut untuk mengharap. Pernah beberapa kali aku berharap kepada manusia namun tiap kali itu juga kecewa yang aku peroleh. Tidak guna rasanya untuk aku terus menanti kepada sese
orang itu. Jodoh sudah sedia ditetapkan di lauhul mahfuz. Jika benar dia yang Allah tetapkan buatku, pasti akan bersatu juga apabila tiba tika dan waktunya.

Aku sedar hakikat iman diri yang lemah ini. Selalu sahaja bertekad untuk tidak ter'suka' kepada mana-mana insan bernama lelaki. Tetapi di kala syaitan mendatangkan bisikannya, aku jadi lemah. Hatiku terbuai dengan perasaan sendiri.

Aku memilih seorang sahabat untuk menceritakan perasaanku. Dia yang aku percaya untuk hal-hal ini. Tetapi jangan risau sahabat, doakan sahaja yang terbaik untukku. Dan, percayalah, aku tahu sekarang bukan masanya untuk aku memilih. Study is my first priority right now! ;)

Lagipun, cintaku sudah dimiliki. Dia. Seluruh ji
waku hanya untukNya.


credit: deviantart.com

Ya Allah, teguhkan cintaku kepadaMu. Jangan biarkan hatiku hanyut dengan perasaan cinta yang semu. Izinkan aku merasai nikmat cintaMu sebelum aku mengenali cinta insani. Amin.

Jika telah tiba saat untuk aku mencintai hambaMu, aku mohon saat itu hati aku telah dipenuhi dengan kecintaan kepadaMu.
Jika telah tiba saat untuk aku merindui hambaMu, aku mohon saat itu hati aku telah terlebih dahulu merindui pertemuan denganMu.
Jika telah tiba saat untuk aku jatuh cinta kepada insan itu, biarlah cinta itu dititipkan kerana cintaku kepadaMu.
Jika telah tiba saat yang mengizinkan aku merindui insan itu, biarlah rindu itu membuatkan perasaan rinduku kepadaMu semakin utuh.
Ya Allah, peliharalah hatiku, cintaku, rinduku hanya untukMu selagi yang halal belum muncul untukku.

No comments: