Demi Masa

Sunday, August 8, 2010

sebentar

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan menyebut nama Allah, serta mengharap redhaNya, aku memulakan kalam.

Mahu menulis sebentar sahaja. Sementara ada sedikit masa terluang. Rancangannya mahu tidur sebentar sementara menunggu asar nanti. Sepanjang hari aku mengadap drawing dan membetul kembali semua yang tersilap. Huh, semua itu dugaan.

Inbox telefon bimbitku menerima mesej ini daripada sahabatku semalam:

"Masa dpn yg cerah slalu tergntung pd masa lalu yg dlupakan. kte x dpt mneruskan hdup dgn baik jika x dpt mlupakan kgagalan n skit ati d masa lalu.."

Terima kasih sahabat. InsyaAllah, aku akan cuba yang terbaik untuk mengubah diri menjadi yang terbaik.

Muhasabah terus diri ini, benar katanya, aku ini selalu mengenangkan kenangan silam. Akibatnya, luka di hati kembali bernanah. InsyaAllah, mulai sekarang aku hanya akan mengenang kenangan silam sebagai peringatan dan tauladan sahaja. Tidak mahu lagi cuba mengungkit kesalahan insan lain. Aku mahu memiliki hati yang tenang.

Aku mahu sentiasa tersenyum. Kenangan dahulu mahu kuluputkan. Biar terbang bersama angin. Biar hanyut bersama air. Aku adalah aku hari ini.

Aku sudah sedia memaafkan semua. Termasuk kamu dan dia, juga mereka. Tiada dendam lagi, kita semua saudara, lillahi ta'ala.

Mahu menyusun kata maaf andai dari diri ini terdapat kesalahan kepada antum. Izinkan aku juga merasai kebebasan dari dosa sesama insan. InsyaAllah.

Segalanya milik Allah..

No comments: