Demi Masa

Wednesday, August 11, 2010

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan namaMu Ya Allah, serta mengharap redhaMu, aku memulakan gerakan jari di atas papan kekunci ini.

Melihat-lihat blog insan lain, masing-masing pun bercerita mengenai bulan mulia ini. Salam Ramadhan semua! Ramadhan Kareem.

Tidak berpeluang lagi untuk bertarawikh berjemaah di masjid mahupun di musolla. Malam semalam ada kelas Arab, malam tadi pula study circle, malam esok, kelas Arab sekali lagi. Tidak mengapa bukan? Belajar itu ibadah juga. Kita tidak perlu terlalu menyempitkan fikiran bahawa ibadah itu hanya dengan bersolat. InsyaAllah, setiap amalan yang baik itu dikira ibadah, tentunya dengan niat lillahi ta'ala.

InsyaAllah, hari Jumaat akan pulang ke Ipoh bersama abang dan akak. Rancangan untuk pulang esok terpaksa ditangguh kerana tidak mahu terlepas kelas Arab pada malamnya. Tidak sabar sebenarnya mahu pulang berjumpa ummi dan ayah. Sudah hampir sebulan kira-kiranya aku tidak menatap wajah yang dirindu itu. Mahu menatap wajah mereka sepuas-puasnya. Menatap wajah ibu bapa juga mendapat pahala bukan?

Banyak juga mesej yang aku terima daripada sahabat-sahabat untuk mengucapkan Salam Ramadan. Ada yang sempat aku balas, ada yang tidak, ada juga yang sengaja aku tidak balas.

Bangun awal pagi tadi untuk bersahur, aku melihat handphone Nokia milikku. Satu mesej diterima. Dalam keadaan mata kabur-kabur aku membaca ala kadar isi mesej tersebut. Pernah atau tidak antum mendapat mesej dan berharap bahawa bukan orang itu yang memberikan mesej tersebut? Ah, ayat sudah tunggang langgang jadinya. Tidak tahu lah bagaimana mahu dijelaskan. Tetapi itulah yang aku rasakan pagi tadi dan hingga sekarang aku sangat-sangat berharap insan tersebut tidak memberikan aku mesej pada awal pagi tadi.

Bukan kerana isi mesejnya, tetapi pemberi mesej tersebut. Agak terkilan sedikit. Biarlah. Bukan salah dia juga. Mungkin juga aku tidak perlu berharap yang tinggi-tinggi daripadanya. Janji Allah itu pasti bukan?

Mungkin juga kalamku ini bukan untuk difahami oleh antum, cuma rasa hatiku sahaja.

Lupakan hal itu sebentar.

Tadi, pulang dari study circle, aku dan sahabat melalui kawasan masjid. Ramai sudah berkeliaran di luar masjid kerana sudah selesai lapan rakaat. Melihat anak-anak kecil yang comel-comel mengikut ibu bapa mereka bersolat tarawikh, terasa sangat seronok dengan persekitaran itu. Tambahan pula anak-anak itu berpakaian jubah dan berkopiah bagi kanak-kanak lelaki dan bertudung bagi kanak-kanak perempuan. Subhanallah, pasti sejuk perut ibu yang mengandungkan mereka. Semoga mereka membesar menjadi pemuda dan pemudi harapan agama. InsyaAllah, Amin. Sungguh ini, sangatlah comel mereka semua itu. Tiba-tiba datang naluri keibuan. hahA! Tunggu dahulu! Calon suaminya sahaja belum jumpa, apatah lagi mahu mempunyai cahaya mata. Senyum.

Tidak salahkan punyai impian begitu? Mahu meramaikan ummat Muhammad dan melahirkan pemuda dan pemudi pejuang agama. InsyaAllah.

Seperti tersimpang sedikit cerita ini dari tajuk. Baiklah, kembali ke jalan yang benar. hihi.

Biarlah aku mengakhirkan kalam sebelum aku semakin tersimpang jauh. Maaf, kalam ini agak tidak tersusun. Mungkin juga kerana keadaan diri yang tidak begitu stabil sekarang ini. Maaf sekali lagi.

Akhir kalam, salam ramadhan. Tambah amal, tingkat iman! Wallahu'alam..

No comments: