Demi Masa

Wednesday, August 4, 2010

Antara ilmu dan rindu..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah masih diberi pinjaman nyawa hingga ke saat ini. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, aku tetap diberi peluang melihat dunia walau banyak dosa yang telah aku lakukan. Sungguh, Maha Pemurah Allah itu tiada batasnya.

Kini aku dihantui dengan pilihan lagi. Rasa-rasanya, sudah dua minggu berturut-turut aku terpaksa memilih antara dua pilihan. Salah satunya terpaksa dikorbankan. Istikharahlah yang membantuku kerana aku tidak yakin dengan keputusan sendiri. Aku memerlukan ilham dari Allah untuk segalanya. Alhamdulillah, hal minggu lepas sudah diselesaikan. Itu juga hasil pertolongan Allah, jika tidak masakan aku boleh membuat pilihan antara dua perkara penting itu.

Kini, aku terpaksa lagi memilih. Antara ilmu dan rindu. Jika diikutkan hati pasti sahaja aku tidak mahu mengorbankan rindu itu. Tetapi, the other side of me tidak mahu pula mengorbankan ilmu.

Ditanya pendapat orang yang dirindu, pastinya ilmu yang perlu diutamakan. Diberitahu kepada seseorang yang aku ingin sahaja mengorbankan ilmu, disergah pula. Diberitahu kepada yang lain pula, ada yang bersetuju sahaja.

Rindu ini sudah lama tertahan. Rinduku kepada dua orang insan yang mengasuhku sejak dari aku kecil lagi. Ummi dan Ayah, pastinya. Sepatutnya, minggu lepas aku sudah mengikut abang pulang ke Ipoh, tetapi terpaksa ditunda kerana akak ada program di UIA. Rancangannya, minggu ini akan dilaksanakan hajat itu. Tetapi, aduh, Dr AHM Zahirul Alam telah membantutkan rancangan itu. Beliau terpaksa mengadakan kelas ganti kerana minggu lepas beliau emergency leave. Mengalir air mataku di dalam kelas saat beliau mengumumkan berita tersebut. Aku tidak kisah lagi brothers di belakangku andai dia terlihat aku sedang menangis. Apa yang aku tahu, hati ini remuk sekali.

Mahu juga disalahkan akak kerana berprogram minggu lepas. Tetapi cepat-cepat aku istigfar kerana itu semua tetap takdir Ilahi. Kita hanya merancang, Allah lebih merancang. Dan perancangan Allah adalah yang terbaik. Sabarlah duhai diri..

Masih dalam istikharah, jawapannya belum muktamad. Cuma yang pastinya salah satu perlu dikorbankan. Ya Allah, bantulah hambaMu ini membuat pilihan yang terbaik. Amin.

Aku hampir tahu bahawa rindu itu yang perlu lebih dikorbankan. Memberitahu ummi semalam, air mata tidak mahu menipu lagi kesedihan hati ini. Mendengar suara ummi, suara ayah, bertambah laju mutiara jernih itu mengalir. Nasihat ayah, tabahkan diri, perjuangan ini memerlukan pengorbanan. Doa ummi, semoga dipermudahkan segala urusan. Terima kasih ummi, terima kasih ayah.

Biarlah rindu itu makin bertambah supaya kasih itu lebih indah. Mungkin itu hikmahNya. Aku perlu yakin, takdir Allah itu punyai hikmah tersendiri, di luar jangkaan kita. Ya, aku yakin!

Air mata, tidak perlu lagi mengalir. Sabar itu lebih indah bersama redha. Redhakan aku Ya Allah dengan perancanganMu ini. Amin.

Aku hadiahkan lagu ini khas buat dua insan yang amat aku kasih dan cinta.



Aku menutup kalam dengan mengharap redha Tuhanku. InsyaAllah..

No comments: