Demi Masa

Friday, November 25, 2011

Haza min Fadli Rabbi

Bismillahirrahmanirrahim.

Aku mulakan dengan menyebut asma' Allah. Segala puji dan puja hanya layak bagiNya. Mengharap redhaMu tidak pernah berhenti di setiap hembusan nafasku dan gerak langkahku. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, masih mampu untuk bernafas pagi ini. Masih mampu untuk berdiri menunaikan solat. Bibir masih mampu mengalun ayat cintaNya. Subhanallah.

Nak cerita pasal surprise yang aku buat hampir sebulan yang lalu.

Walimah abang, dirancangkan pada 29 Oktober lepas. 30 Oktober ada midterm Maths 3, 31 Oktober pula ada midterm Organic. Disebabkan stress yang melampau, dengan kerja yang terlalu banyak, aku pun tekadkan niat terpaksa korbankan perasaan untuk tidak pulang ke kampung halaman.

Telefon Ummi Ayah, bagitahu, kalau tak balik, boleh tak? Suara Ummi Ayah semacam tak berapa mengizinkan. Tetapi sebab memikirkan masa depan anaknya ini, Ummi dan Ayah redhakan.

Huh, aku berlakon cool bila cakap dengan Ummi Ayah. Di luar perbualan jenuh juga aku menangis. Sampai bengkak-bengkak juga mata. Tapi aku mungkin pelakon hebat. Tiada siapa dapat perasan. Pergi kelas dengan poker-faced.

Setelah istikharah sebelum itu. Waktu tahajud tiba-tiba datang idea ini. InsyaAllah, semua dari Allah.
Cakap kat Wan rancangan aku. Wan setuju untuk membantu, settle!

28 Oktober aku ke KL Sentral. Sudah tentunya ditemani oleh Wan. Habis kelas tutorial pagi itu, dengan menempuh pelbagai halangan. Aku tenangkan hati, insyaAllah pilihan yang aku buat ini betul.

Pukul 2 petang, selamat aku di dalam ETS. Mengantuk, tapi tak mampu tidur. Hanya zikir yang menemani hati. Mana tak senang, tak pernah-pernah aku buat sesuatu tanpa minta izin Ayah dan beritahu Ummi dahulu. Itu kali pertama. Mohonnya Allah redha.

Asyik tengok jam sepanjang perjalanan. Movie yang ditayangkan di hadapan mata aku sekadar dipandang begitu.

4.16 pm. Alhamdulillah selamat sampai di Stesen Keretapi Ipoh. Syukur sangat-sangat. Mencari surau dahulu sebab tak sempat zohor sebelum bertolak. Sekalikan dengan jamak. Tak habis-habis aku panjatkan syukur. Usai semuanya aku menelefon Ummi, bercakap seperti biasa. Ummi ketika itu sedang sibuk mempersiapkan kenduri esoknya.

"Ummi buat apa?"

"Ni ha isi goody bag."

"Ummi, ambik Ala."

"HAH? Ambik??!"

Ummi waktu itu hampir naik darah. Iyalah dalam sibuk-sibuk begitu, memang satu request yang gila kalau suruh Ummi datang KL ambil aku.

"Yela. Ambik Ala kat stesen kereta api ni."

"HAH?? Stesen kereta api mana?"

"Stesen kereta api Ipoh laa. Ala kat sini."

"ASTAGFIRULLAHAL'AZIM!! Kamu biar betul! Kamu kat mana ni?"

"Haha. Betullah Ummi, kat stesen kereta api Ipoh ni."

Talian mati. Kemudian Ummi telefon semula.

"Kamu kat mana? Betul ke kat stesen kereta api Ipoh? Entah terlajak ke Kuala Kangsar ke."

"Haha. Ummi, betullahhhh.."

"Kejap, kejap. Abang dengan Abang Zeze hantar barang kat tabung haji tu. Nanti deme ambik kamu. Ish budak nih."

"Hee.."

"Ala balik dengan siapa?"

"Err, sorang."

"Hah??! Sorang?! Betul ke kamu kat stesen kereta api Ipoh tu? Tak terlajak ke? Astagfirullahal'azim. Nanti-nanti. Duduk diam-diam. Duduk kat tempat ramai orang. Duduk kat dalam stesen je, jangan keluar."

Aku tersengih je dengar Ummi macam tu. Ummi, memang well known sangat risau pasal anak bongsu dia ni. Sudahlah tidak pernah pulang sendiri dengan bas atau kereta api. Inikan pula seorang diri begitu.

Sampai-sampai rumah, Ummi Ayah peluk, cium, tampar
, cubit, semua kena kat aku. Nasib badanlah, siapa suruh buat surprise. hahA!

Walimah esoknya heboh cerita aku. Semua saudara mara, mak cik-mak cik, pak cik-pak cik, opah, sepupu semua tanya, "Aik? Kata tak balik, ada exam."

Pak Uda tanya, "Bila examnya?"

"Esok. Pukul 10 pagi."

"Woo!"

Memang kerja gila. Bawa juga latihan maths pergi tabung haji tu. Abangme pula nyakat, "Tak payah le, tak jadinye kamu.."

hahA! Like I care. Tapi memang tak jadi pun. Buat sikit, lepas tu orang dah ramai datang. Memang tak la kalau nak buat rajin kat situ kan?

Malam dengan keadaan penat-penat begitu aku buka sedikit buku Maths. First time in my life, aku study maths dengan hanya membaca. Tengok formula, faham steps. Serius, tak nak buat dah macam ni.

Pagi-pagi Ahad, pukul 5 bertolak dari Ipoh. Subuh, sarapan semua di highway. Tertidur dalam kereta dek masih penat kenduri. Pukul 7 lebih menghampiri pukul 8 baru terjaga. Buka buku maths. Sekali lagi fahamkan dan selak mana yang belum diselak.

Gila. Memang kerja gila.

Tepat pukul 8.50 pagi aku sampai UIA. Hantar barang ke bilik then Ummi Ayah hantar ke CAC. Ayah pelik aku berlenggang sahaja dengan bekas pensel.

"Tak bawak nota ke? Buku?"

"Hah, tak dapat masuk dah time ni."

Masih ada masa lebih 30 minit sebelum ke dewan. Ummi Ayah bersembang sesama mereka. Aku hanya diam sambil berselawat supaya tak lupa apa yang aku study. Kadang-kadang mencelah juga untuk kurangkan rasa cuak.

Sebelum masuk CAC, salam Ummi Ayah dan mohon didoakan. Alhamdulillah, aku dapat menjawab dengan tenang. Aku yakin semua berkat doa Ummi Ayah beserta redha Allah yang pasti.

Semalam dapat result maths tersebut. Alhamdulillah, memang nikmat Allah tak pernah aku mampu untuk menafikannya. Jika dikira amalan, pasti tak cukup untuk aku menerima nikmat sebegitu. Aku bersyukur, sangat!

Tapi sungguh, aku perlu ingatkan diri selalu. Ini mungkin ujian dari Allah. Sama ada aku mudah lupa diri atau sebaliknya. Bukan bermakna engkau bijak ye, Syakirah. Semua nikmat Allah. Bila-bila masa Dia boleh tarik balik.

Seriously, aku tak nak buat dah macam tu. Kerja gila. Kali ini mungkin aku lepas, result exam masih boleh bernafas. Lain kali belum tentu.

Nasihat untuk antum, ikhlaskan niat kerana Allah ta'ala. InsyaAllah, Allah akan permudahkan segalanya. Yakinlah. Kedua, jika tak mendapat seperti apa yang kita harapkan, redhalah. Sesungguhnya Allah punya rencana terbaik buat kita semua.

InsyaAllah, harapnya sampai bila-bila aku tak kan tinggalkan amalan sunat Dhuha. Ayah yang ajar kami semua supaya amalkan. Ayah, memang Ayah terbaik dunia akhirat. Ayah mana yang mampu untuk kejutkan anak-anaknya tahajud setiap hari? Ayah, terima kasih kerana mendidik dan mengasuh Ala sehingga Ala menjadi seperti diri Ala sekarang. Ala doakan syurga untuk Ayah. Amin.

Haza min fadli Rabbi. Semua nikmat dari Allah.

*Senyum :)

No comments: