Demi Masa

Wednesday, May 30, 2012

do not underestimate your enemy

Bismillahirrahmanirrahim.
 
Mulakan dengan puji dan puja untuk Allah, selawat dan salam buat Rasulullah.
 
Mengambil peluang untuk bernafas selepas four papers back-to-back. Two more to go. Dua paper terakhir ini bukan calang-calang. Require deep understanding and good memorization too!
 
Usaha, kemudian berdoa dan terus bertawakal. Itu kuncinya.
Mahu dijadikan cerita, ada satu hari itu aku tertidur selepas kepenatan menelaah Fluid Mechanics. Entah berapa lama tertidur dan sempat bermimpi. Mimpi mana yang tak merepek bukan? But there's a statement that I could still remember till now.

"Do not underestimate your enemy."

Quoted by a character in that dream, which I can't remember who. Just a short nap, and ridiculous dream too. Yet, I believe there's something good I can learn from that dream.

Kemudian terjaga dari tidur yang sekejap itu. Tapi masih teringat-ingat kata-kata tadi. Sambil sambung buat latihan dan revision, aku cuba mentafsir kata-kata tersebut.

Aku andaikan 'enemy' itu sebagai paper yang bakal aku jawab. From the statement of 'do not underestimate your enemy', which in other means, 'get prepared to face your enemy!' I consider, that dream has just remind me to get back on chair and do my revision.

Mungkin juga Allah mahu beri peringatan supaya terus berusaha, jangan sampai dikalahkan oleh kertas peperiksaan. 

Jika dianalogikan kertas peperiksaan dengan musuh. Apa yang kita akan lakukan jika tahu kita akan menghadapi peperangan dengan musuh kita? Tentu sahaja kita akan bersedia dari segala segi. Buat persediaan itu dan ini. Jadi begitulah yang seharusnya dilakukan untuk menghadapi peperiksaan. Persediaan fizikal dan mental perlu dilakukan. Dan tentu sekali persediaan dari sudut ilmu. Ilmu perlu mantap.

Ambil kisah peperangan tentera Islam dahulu. Bagaimana mereka bersedia untuk berjihad. Bukan sahaja mereka kuat pada zahir, tetapi rohani mereka juga kuat dengan cinta Allah. Mereka bersedia dengan kekuatan rohani dengan malam-malam mereka dihabiskan dengan mengadu cinta kepada Allah. 

Kak Kinah cerita hari itu, ada musuh Islam hairan kenapa tentera Islam ini sangat gagah pada siang harinya dan pada malam pula mereka melihat tentera Islam menangis-nangis ketika beribadat. 

Itulah sumber kekuatan Muslim sebenarnya. Tentera Islam dulu kuat kerana berpegang dengan Al-Quran. Mereka adalah selemah-lemah hamba di hadapan Allah tetapi segagah-gagah tentera di hadapan musuh. Subhanallah.

Sebab itu, sekarang ini musuh Islam tak perlu bersusah-susah mengalahkan kita dengan senjata kerana mereka tahu untuk mengalahkan umat Islam adalah dengan menjauhkan Muslim dari Al-Quran.

Jadi musim-musim imtihan begini, selain buat persediaan dengan menelaah buku, jangan lupa kukuhkan persediaan itu dengan kekuatan rohani. Rapatkan diri dengan Allah selalu. Allah tidak pernah mensia-siakan doa hambaNya. Percayalah.

Hari tu ada beritahu Ummi paper berturut-turut. Kata Ummi, "Takpe, dekat diri dengan Allah. Kalau kita dekat dengan Allah, insyaAllah Allah tolong kita."

Alhamdulillah, kata-kata Ummi kembali menyuntik semangat aku. Dan aku kuat kerana adanya Allah.

Allah tolong kita, percayalah.

*Senyum :)


No comments: