Demi Masa

Friday, December 23, 2011

Perlukah?

Bismillahirrahmanirrahim.

Satu soalan, perlukah kalau ada masalah kita canang di facebook?

Biar satu dunia tahu. Biar semua dapat merasakan apa yang anda rasa. Begitukah? Singkatnya pemikiran anda..

Kalau salah faham antara beberapa pihak, memang perlu diletakkan status-status yang bakal menyentuh hati pihak yang lainkah?

Bila bergaduh sesama sahabat, memang perlu diulang-ulang kata yang menuju kepada sahabat yang satu lagikah?

Cara begini anda bermasyarakat? Cara begini anda bersahabat? Sungguh, kita yang perlu koreksi diri sebenarnya. Sudah difikirkan all the consequences? Well, think back guys!

Pertama, orang yang tidak terlibat secara tidak sengaja boleh mengetahui apa yang terjadi. Mungkin akan berlaku pula salah faham dari pihak luar yang tidak terlibat. Dan mungkin akan ada pihak yang dipandang serong. Adakah memang ini tujuan anda? Kalau ya, astagfirullah, muhasabah kembali. Penyelesaian masalah bukan dengan cara meningkatkan sokongan dan menambahkan bilangan yang membenci pihak yang lain. Fikirlah cara orang beriman, aku yakin semua tahu. Ya, itupun jika anda punya iman dalam hati. InsyaAllah, semua ada :)

Kedua, sahabat anda akan menjadi buruk namanya. Salah faham antara anda dan sahabat seharusnya hanya anda dan sahabat terbabit yang tahu. Jangan sampai ke pengetahuan pihak ketiga atau pihak keempat atau entah pihak ke berapa. Iya, itu jika anda benar-benar bersahabat, barulah anda mengerti peri pentingnya menjaga maruah sahabat anda. Atau saya yang tersalah, sebenarnya anda tidak mengerti makna sahabat itu?

Untuk minta pendapat dari pihak lain, ya, silakan. Tiada halangan untuk itu. Tetapi pastikan anda masih menjaga nama baik sahabat anda. Bukankah ada hadith yang menyebut,

"Tidak beriman seseorang itu jika dia tidak mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi diri dia sendiri."


Betulkan andai saya tersilap.

Cananglah di facebook. Andai dua akibat yang saya sebutkan tadi tidak berlaku pun, pasti pihak yang lain dan sahabat anda akan terasa hati. Pedih andainya laman sosial yang digunakan pihak yang satu tambah-tambah seorang sahabat meluahkan ketidaksenangan hatinya di laman sosial. Seolah-olah menjaja keburukan diri pihak atau sahabat tersebut.

Saya tidak tujukan kepada mana-mana pihak yang spesifik. Ingatan untuk diri saya juga. Tiba-tiba mahu mencoret sebab geram melihat status-status facebook yang seperti ini. Malulah sesama ummah bertelingkah. Sedihlah sesama sahabat saling bertikam lidah.

Bersatulah demi nama Islam, berukhuwahlah dengan nama Allah.

Allahu'alam bissawab.

No comments: