Demi Masa

Saturday, December 24, 2011

Koreksi

Bismillahirrahmanirrahim.

Tengah study organic lagi, tapi sambil-sambil tu google macam-macam bila kebosanan menjengah.

Baca link ini.

Muhasabah dan cuba koreksi diri. Macam kena batang hidung sendiri juga. Hey, aku nampak je pakai tudung labuh, berjubah segala bagai tapi bila soal iman memang lemah, selalu kecundang dengan nafsu.

Bukan aku berniat mahu memburukkan peribadi orang yang bertudung labuh dengan perangai aku yang tak semegah, tapi ini soal iman. Semua orang akan diuji.

Sebab itu aku mengambil jalan yang aku pilih sekarang. Memang nampak ekstrim apa yang aku telah buat baru-baru ini. Nura tanya, "Kau nekad? Apa consequences bila kau buat macam ni?"

"Aku nekad kali ni. Ini je cara yang aku tahu berkesan. Biar aku yang malu sekali pun, tapi demi mencapai mardhatillah, biar aku lakukan. Bila dia tahu, dia akan paham dan takkan cuba untuk contact aku lagi. Selama ni aku cakap berlapik, tak paham-paham kan."

"Kalau kau rasa ini yang terbaik, takkan menyesal, teruskanlah. Aku sokong kau."

"Dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim."

Memang ini cara yang terbaik untuk aku menjauhkan diri. Alhamdulillah sekarang aku rasa sangat tenang. Orang mungkin akan cakap, tak malu ke bila buat macam tu? Aku jawab tak. Sebab ini sahaja cara untuk aku mendekatkan diri kembali dengan cinta Allah.

"Kalau kau terserempak dengan dia?"

"Aku rasa takkan dah. Kalau tak pun, aku kena pandai berlakon, macam selalu."

Syukur sangat. Aku juga awalnya ragu-ragu dengan tindakan aku itu, tetapi aku perlu yakin, itu jawapan dari Allah. Memang hati aku sangat nekad ketika itu, sebab itu aku yakin.

Dan sungguh, rasa itu hilang serta merta. Semoga Allah mengurniakan aku hati yang baru. Hati yang sensitif terhadap cinta Allah yang selama ini aku lalai.

Subhanallah. Syukur, teramat-amat syukur. Alhamdulillah.

Aku kembali menemui diri aku yang pernah hilang suatu ketika dahulu.


Stop making assumptions! Kalau tak paham, tak tahu, tanya. Jangan nanti jadi fitnah.

No comments: