Demi Masa

Saturday, October 22, 2011

Bercinta Hingga Ke SYURGA :)

Bismillahirrahmanirrahim.

Aku kembali menukil kalam dengan menyebut asma' Allah. Setinggi kesyukuran aku panjatkan. Segala puji dan puja hanya layak bagiNya. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, for each and everything.

*Senyum :)

Sebenarnya baru balik dari majlis pernikahan Abang dan Kak Roha. Syukur, akhirnya mereka disatukan dalam ikatan yang halal. Doaku ikhlas untuk kalian, semoga berbahagia hingga ke syurga. Amin.

Abang dengan Kak Roha, dua-dua sama kelab AKHI dulu. Kiranya mula terbit rasa di hati tu ketika berkelablah. Sama saja Akak dengan Abang Zeze, bertemu dalam kelab Gemilang.

Tinggal Abangme dan aku sahaja lagi. Abangme dalam keras-keras hati dia, sudah punya calon pun. Kira-kira dua tiga tahun lagi sahaja kot. Dan iya, aku perlu belajar menerima hakikat kami semua sudah meningkat dewasa dan masing-masing akan mencorak hidup sendiri. Cuma harapnya janganlah cepat sangat Abangme kahwin, siapa lagi mahu main tumbuk-tumbuk perut dengan aku?

Tapi entah, calon sudah ada, jika lewat sangat tidak manis pula.

Teringat sekali, seorang sahabat bertanya kepadaku, "Apa erti cinta pada pendapat Syak?"

"Cinta itu PENGORBANAN."

Dia mahukan penjelasan lagi.

Kita perlu tahu untuk bezakan rasa cinta dan juga rasa ingin memiliki. Cinta itu tidak semestinya bersama. Selalu sahaja aku dengar kata orang, "Pilihlah orang yang mencintai kita, bukan orang yang kita cintai."

Dan iya, pada aku cinta itu bukan perkahwinan sahaja. Cinta itu perspektifnya terlalu luas. Sebenarnya kehidupan kita dipenuhi dengan cinta. Cinta Allah lah yang membuatkan kita mampu untuk kekal bernafas hingga saat ini.

Dan jika bercakap soal cinta, selalu sahaja akan dikaitkan dengan soal hati. Cinta itu datang sendiri, tak pernah diminta, tak pernah dipanggil. Sungguh, cinta itu fitrah. Cara kita mengendalinya, terserah kepada kita.

Bukan tidak pernah hati aku disentuh. Dan jika aku tersilap cara, selalu sahaja aku kecewa sendiri.

Banyak kali, tika aku merasakan bahawa dia adalah orangnya, tiap kali itu juga aku akhirnya kecewa. Harapan hancur begitu sahaja. Mungkin iya, rasa itu tidak sepenuhnya kerana Allah ta'ala. Jadi Allah jauhkan dia.

Dan kerana cinta adalah pengorbanan, aku rela melepaskan asal dia sentiasa bahagia. Itu definisi cinta bagi aku. Cintakan seseorang bererti mahu melihat orang yang kita cintai berbahagia, biarpun bukan bersama kita.

Secara jujurnya aku sedang mencari sekarang. Ada jumpa, tetapi akhirnya, seperti yang aku katakan tadi, Allah jauhkan rasa itu.

Mungkin benar, aku tidak layak lagi untuk menagih cinta insan sedemikian.

Kira-kiranya kini, aku sudah penat meletak harapan kepada insan bergelar lelaki. Biarlah jodoh itu datang sendiri mengikut rencana Ilahi. Aku semakin lelah memendam rasa pedih ini. Yang diharap semakin jauh, yang lain pula yang mendekat. Aku..redha dengan ketentuanMu Ilahi.

Berikan aku kekuatan untuk terus menjaga cintaku kepadaMu. Suburkan hatiku agar terus mengingatiMu. Hanya Engkau cinta abadi.

Aku tahu kamu ada di luar sana. Mempersiapkan diri untuk menjadi pembimbingku kelak. Ampunkan kekhilafan bakal pendampingmu ini kerana sering tewas dengan hati sendiri. Doakan aku terus kuat untuk menantimu. Menanti untuk bercinta hingga ke SYURGA.

Air mata, jangan biarkan mengalir untuk yang bukan haq. Redhalah, semua ini rencana Ilahi.

*Senyum :)

No comments: