Demi Masa

Monday, February 22, 2010

Lelaki dan Novel?

Bismillahirrahmanirrahim..

Siapa kata lelaki tidak boleh membaca novel? Memang novel lebih sinonim dengan perempuan, tetapi, lelaki tidaklah pula berdosa untuk membaca novel bukan? Aku perempuan, tetapi bukanlah seorang yang terlalu taksub dengan novel, biasa-biasa sahaja. Satu keburukan aku ialah apabila aku sudah memulakan pembacaan itu, aku susah untuk berhenti. Akibatnya solat, makan, tidur aku juga terjejas waktunya. Teruk bukan?

Lupakan sebentar mengenai aku dan kehidupanku. Aku ingin menulis berkaitan lelaki dan novel. Bagiku lelaki yang membaca novel bukanlah seorang yang lembut atau pun jiwang. Mengikut penilaianku, (penilaianku ini sekadar pandangan individu, tidak ada teori) mereka (lelaki yang membaca novel) adalah sebenarnya seseorang yang mempunyai sensitiviti yang tinggi. Mereka lebih memahami orang lain (mungkin). Tetapi tidak semua juga.

Abangku yang sulung juga membaca novel. Aku melihat perbandingan abangku yang sulung ini dengan abangku seorang lagi, abangku yang sulung ternyata lebih menunjukkan kasih sayangnya kepada adik bongsunya ini. (Ye ke? =)) Bagi abangku yang seorang lagi agak kasar sedikit. Namun secara keseluruhannya, kedua-dua pun kasar.

Tadi baru sebentar aku melayani Facebook. Bersembang dengan seorang rakanku yang lelaki. Tiba-tiba terselit tentang topik meembaca novel ini, aku terfikir sekali lagi, tidak salah lelaki membaca novel. Aku tidaklah rapat dengan rakan lelakiku itu tadi dan aku tidak tahu peribadinya secara keseluruhan. Tetapi apa yang aku lihat, dia seperti lelaki biasa sahaja, tidak ada lembut di mana-mana.

Seorang lagi rakan lelakiku di sekolag dahulu. Dia juga membaca novel. Karakter rakanku ini memang terkenal dengan kejiwangannya. Tidak hairanlah bagi yang ini bukan?

Lagi satu aku dapat fikirkan bahawa lelaki yang membaca novel ini akan lebih memahami perasaan perempuan. Mereka mungkin akan menjadi suami yang baik dan memahami. InsyaAllah (Aku berharap bakal suamiku nanti seorang yang memahami).

Konklisinya di sini, wahai lelaki, jangan malu untuk mengaku anda seorang pembaca novel kerana itu sebenarnya kelebihan kalian. Sekian, aku menamatkan kalam ini.

Aku sudahi dengan lafaz Alhamdulillah..

No comments: