Demi Masa

Friday, October 4, 2013

Qada' dan Qadar

Bismillahirrahmanirrahim.

Kata orang tua-tua, "takkan lari gunung dikejar", "kalau dah jodoh tak ke mana".

Betullah tu. Allah dah tetapkan empat perkara sejak kita di alam roh, rezeki kita, ajal kita, bahagia atau derita kita. Kalau itu yang tertulis, maka itulah yang akan terjadi. Yakinlah.

Tapi kita sebagai manusia, kadang-kadang suka untuk menulis jalan cerita kita sendiri. Kononnya kitalah yang paling layak menentukan gelap dan cerahnya masa depan kita. Kita sering lupa pada Dia, Yang Maha Menentukan segala.

Qada' dan qadar, itu kata kuncinya. Kita cuma perlu beriman dan yakin. Bukan sekadar di bibir, tapi di hati.

Allah tak pernah menzalimi hambaNya. Setiap yang terjadi ada hikmahnya. Setiap musibah pasti berlaku atas kesalahan tangan kita sendiri. Kalau tidak pun, ianya sebagai ujian untuk mengetahui tahap keimanan kita.

Kitakah yang menentuka semua ini? Tidak.

Ada Yang Di Atas sana memerhati dan merencanakan segalanya buat kita.

Kita perlu redha dan percaya bahawa Dia tak pernah mengizinkan sesuatu terjadi dengan sia-sia. Pasti ada hikmah dan alasan.

Jadi saya tak perlu risau adakah awak yang Allah takdirkan untuk saya. Saya dah berdoa dan beristikharah dengan rasa hati ini. Jika jodoh itu tertulis untuk kita, biar apa pun yang terjadi, kita pasti bersatu. Bayu kini jadi perantara kita. Salam dan doa yang saya titipkan terbang bersamanya kepada awak. Cinta itu kita yang rasa, biar terpendam asal tidak ia hilang.

Dalam sujud, ku doakan untukmu, kerana rasa ini Allah yang lebih tahu. 

No comments: