Demi Masa

Friday, July 2, 2010

Muhasabah Cinta

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan namaMu Ya Allah, aku mulakan penulisanku. Basahkanlah lidahku dengan alunan zikrullah, lembutkan hatiku dengan ayat-ayat cintaMu dan kekalkan aku dalam keimanan kepadaMu.

Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha illa Allah, Allahuakbar..

Mulakan dengan lafaz zikrullah, semoga hati ini terus thabat di jalanMu.

Mendengar nasyid dan lagu-lagu yang bersifat ketuhanan mengingatkan aku dengan tanggungjawabku sebagai hambaNya. Aku tertarik dengan lagu 'Muhasabah Cinta' nyanyian EdCoustic. Terasa mendayu di telinga ini. Lantas aku mencari liriknya. Menghayati setiap bait-bait lirik lagu tersebut membuatkan aku memuhasabah cintaku..kepadaNya, Al-Khaliq.


Muhasabah Cinta: EdCoustic

Wahai..Pemilik nyawaku

Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua padaMu

Tuhan..baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Ilahi..
Muhasabah cintaku

Tuhan..kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jikaku harus mati
Pertemukan aku denganMu



Selamat menghayati. Jika dapat hayati maknanya tentu indah.

Segala yang baik itu datang dari Allah. Wallahu'alam..

No comments: