Demi Masa

Saturday, July 21, 2012

Ramadhan 1433H

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, sampai juga ke Ramadhan tahun ini. Setiap tahun pasti azam dan doanya, "Semoga Ramadhan kali ini akan menjadikan kita hambaNya yang lebih bertaqwa. Amin."

Ramadhan pertama, dapat bersama Ummi Ayah. Ahad ini pulang semula ke UIA. Seronok dapat berpuasa di UIA. Feel dia lain. Cubalah.

Beberapa hari diluang di rumah ini, sempatlah aku menonton televisyen. Meriahlah dengan pelbagai rancangan semperna Ramadhan. Iya, 'cara' mereka.

Alhamdulillah, bulan Ramadhan begini, semua stesen televisyen berlumba-lumba menyiarkan rancangan-rancangan agama. Semoga usaha mereka dapat menambahkan amal ibadat kita. InsyaAllah.

Dalam pada itu juga, tak kurang pelbagai drama dan rancangan masakan disiarkan. Drama yang aku kurang pasti motif dan objektifnya. Rancangan masakan yang seolah-olah Ramadhan ini adalah pesta makanan. Entah. Pandangan aku cuma.

Selepas membaca novel Hlovate, 'Contengan Jalanan' beberapa ketika dulu, aku tersedar dan akui betapa definisi Ramadhan di Malaysia ini tersasar jauh sekali. Nah, lihat saja di kaca televisyen. Drama-drama kononnya semperna Ramadhan menjadi-jadi. Tetapi tak langsung kaitannya dalam menambahkan amal ibadat kita. Iklan-iklan pula lebih kepada untuk menyambut Hari Raya. Sedang Ramadhan yang lebih dinanti ini dipandang sepi.

Kalau baca surat khabar pula, tentu saja akan ada berita yang putus jari, putus tangan segala. Lihat iklan-iklan, banner-banner dan bunting-bunting Ramadhan, banyaknya mempromosikan buffet berbuka. Makan sampai tak ingat dunia. Harga buffet di hotel-hotel contohnya berpuluh-puluh ringgit sekepala. Untuk apa? Sedang bulan Ramadhan inilah kita digalakkan bersederhana dan bersedekah. Antara hikmah lain berpuasa ialah untuk sama merasakan saudara kita yang miskin yang tak punya duit untuk makan sekenyang kita.

Semakin usia meningkat ini, baru aku tersedar betapa aku sendiri telah dipesongkan dengan definisi Ramadhan oleh keadaan di Malaysia ini. Baru malam pertama terawikh aku sudah terdengar bunyi mercun.

Mari, kita berlumba dalam amal ibadat pula. Bersedekah sebanyak-banyaknya. InsyaAllah, di bulan mulia ini segala pahala akan digandakan. Tapi jangan lupa, buat jahat juga balasannya berganda.

Aku bukan insan yang baik pun, nasihat ini lebih dekat untuk aku sendiri. Sama-sama berlumba mengejar rahmat Allah itu kan lebih manis dari bersendirian?

Ramadhan Kareem. Barakallahu fikum :) 


No comments: