Demi Masa

Tuesday, July 10, 2012

Mimpi? Mungkin petanda..

Bismillahirrahmanirrahim.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar. Masih diberi peluang untuk terus menghirup udaraNya, percuma. Mungkin juga kerana dosa terlalu banyak, lalu Allah berikan lagi peluang untuk aku bertaubat. Astagfirullah.

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?"
[Ar-Rahman 55:42]

Assalamu'alaikum.

Agak lama juga tidak mengupdate blog. Sibuk?  Entahlah. Selalunya, short sem begini paling banyak masa terbuang. Mungkin masa-masa itu terbazir begitu sahaja? Atau mungkin masa-masa itu diisi dengan perkara yang lebih berfaedah daripada menulis blog? Allahu'alam.

Pernah satu pagi itu aku bermimpi, di satu situasi sebelah kiri ada maksiat, sebelah kanan pula orang beribadat. Aku tidak mencegah di sebelah kiri hatta tidak mengajak untuk mereka ke arah kebaikan. Aku sedar betapa lemahnya iman aku ketika itu. Tapi masih tak mampu menguatkan diri untuk menghalang maksiat itu.

Kemudian aku tersedar dek azan subuh. Rasa-rasanya, aku mencemuh diri aku dahulu sebelum membaca doa bangun tidur. Satu, geram dengan mimpi teruk itu. Dua, aku terlepas langsung tahajjud. Bukan tidak terjaga ketika alarm handphone berbunyi, tapi ditekan juga button snooze itu. Tak boleh maafkan langsung diri pagi itu.

Seharian aku berfikir sahaja perihal mimpi itu. Malah sampai sekarang pun masih memikirkan petandanya. Rasa-rasanya mimpi itu seakan kena pada diriku. Aku selalu sahaja cuma membenci dengan hati. Lihat, betapa lemahnya iman aku?

Selalu. Selalu sangat Allah beri petanda supaya aku jadi lebih kuat. Aku jadi malu sendiri, pada Allah tentunya. Bergema kononnya mahu memperjuangkan kalimah-kalimah Allah, tapi yang aku mampu cuma membenci dengan hati.

Atau sebenarnya aku lebih takut kebencian manusia berbanding kemurkaan Allah? Astagfirullah. Aku mohon kekuatan, Ya Allah.

Terkadang aku fikir mungkin aku jadi paranoid sebegini dek peristiwa silam dahulu. Entah kenapa aku perlu takut lagi. Sampai bila aku kena jadi begini? Takkanlah sampai bila ditanya Munkar dan Nakir nanti, baru aku tersedar.

Wake up, mujahidah!

Takut dengan manusia, atau takut dengan Allah? Pilihlah. 

No comments: