Demi Masa

Wednesday, September 7, 2011

You are What You READ

Bismillahirrahmanirrahim.

Aku mulakan dengan menyebut asma' Allah Ar-Rahman Ar-Rahim. Segala puji dan puja hanya milikNya. Aku sentiasa mendamba redhaNya di setiap hembusan nafasku. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW.

Alhamdulillah, masih berpeluang bernafas dalam iman dan Islam. Syukur.

Semoga aku sentiasa tergolong dalam hambaMu yang bersyukur. Amin.

Subhanallah. You are what you read. Sungguh, aku selalunya akan terikut-ikut apa yang aku sedang baca. Jika novel itu begini dan begini, aku mudah terikut wataknya yang begini dan begini. Sebab itu aku tidak suka baca buku atau novel yang merepek bagai. Aku mudah terikut. Na'uzubillah.

Tetapi satu kelemahanku, buku sejarah, sirah sangatlah lambat untuk aku habisi. My current book is "Aisyah Keanggunan Sejati". Sirah Ummul Mukminin. Asal aku baca mata jadi mengantuk. Teruk sungguh. Tetapi secara jujurnya sangat menarik cuma aku mudah mengantuk kerana aku membaca dengan berhati-hati dan cuba memahami satu persatu. Iyalah, sirah begini bukan boleh buat acuh tidak acuh.

Berselang dengan buku itu, ada dua novel telah dihabiskan. Adehh, novel boleh pula sampai dua dihabiskan? Memang cerita novel yang aku baca ada banyak khayalannya tetapi ambillah yang baik, bukan? Laksamana Sunan, memang gambaran pendekar sejati. Siapa yang tidak jatuh cinta jika begitu? hahA!

Kitab-kitab Ayah banyak sahaja di dalam rak buku itu. Pernah juga cuba menelaah. Tetapi akhirnya aku jadi pening sendiri. Ada satu jilid yang aku buka, Allahuakbar, kitab Mazhab Imam Syafie, banyak juga yang aku tidak tahu. Baru beberapa muka surat yang diselak, pelbagai perkara yang aku baru pelajari. Nampak sangat betapa ceteknya ilmu di dada.

Jadi, mari tambah ilmu tambah amal. Ilmu bukan sahaja boleh didapati melalui proses pembelajaran. Banyak medium lain lagi. Dan membaca salah satunya.

*Mengingatkan diri sendiri juga. Mujahidah, cepat habiskan membaca buku sirah itu! Sem baru nak bermula dah.

No comments: