Demi Masa

Wednesday, August 26, 2015

The Unknown

Bismillahirrahmanirrahim.



Antara jodoh dan ajal kita tak pernah tahu mana yang menjemput dulu. Tapi antara jodoh dan ajal, kita tahu mana yang pasti akan hadir. Meski tanpa dijemput.

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)".

[Al-Jumu'ah 62:8]

Anak muda sekarang terlampau dimomokkan dengan kisah-kisah nikah muda, bercinta selepas nikah dan sebagainya. Tidak ada salah langsung padanya. Tapi yang silapnya bila ditanam pada pemikiran anak muda itu hanya keindahan dan seolah-olah itu sebagai matlamat.

Semua orang ada fitrah berpasangan. Termasuk diri yang menulis ini. Tipulah andai aku katakan tidak terfikir langsung soal itu.

Cumanya, itu bukan prioriti utama ketika ini.

Fokus dahulu pada tangga yang pertama sebelum naik tangga kedua. Tapak wajib kukuh sebelum dibina rumah dan tangga.

Usaha kita untuk naik ke tangga kedua itu mungkin berbeza-beza. Tapi matlamatnya perlu sama, iaitu mardhatillah.

Jujurnya aku penat bila berada bersama golongan yang asyik disibukkan soal pernikahan ini. Bukan aku berputus asa perihal jodoh yang tak sampai-sampai, tetapi yang menjadi masalahnya golongan ini terlampau asyik memikir hingga terlupa berusaha. 



Tanya dulu pada diri, bagaimana hubungan aku dengan Allah? Bagaimana cinta aku pada Rasulullah? Bagaimana akhlak aku dengan ibu bapa? Dengan ahli keluarga yang lain? Dengan kawan-kawan? Dengan masyarakat? And the list goes on..

Kalau kita sibuk memperbaiki hubungan kita dengan Allah, memperkukuh rasa cinta pada Rasulullah, mencantikkan akhlak kepada ibu bapa serta masyarakat sekeliling, insyaAllah kita tak punya masa untuk berangan-angan pasal jodoh. Jodoh itu sendiri akan hadir tanpa kita sedar.

Waktu yang tepat, orang yang tepat. InsyaAllah.

Lagi pula, sedang kita sibuk memperbaiki diri, kita juga sebenarnya sedang mempersiap diri untuk menghadapi mati. Bukankah kita mahu menjadi sebaik-baik hamba ketika ajal menjemput kita menemui Ilahi? 

Tak usah kecewa andai jodoh yang diharap tak kunjung tiba. Ingat kembali apa tujuanmu untuk membina baitul muslim? Bukankah semata-mata untuk mendekatkan diri pada Pencipta?

Kalau Allah tidak mengizinkan kita mendekatkan diri denganNya melalui pernikahan, insyaAllah Dia akan menyediakan jalan lain. Kita semua tahu bukan pernikahan semata-mata satu jalan untuk mendekat dengan Tuhan. Terlampau banyak wasilah yang disediakan Allah, kenapa kita hanya fokus pada yang satu?

Aku langsung tidak menafikan keperluan pernikahan dan fitrah berpasangan. Bukankah Rasulullah SAW pernah bersabda, "Siapa yang membenci sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku."

Na'uzubillahi min zalik. Aku mahu tetap dikenali baginda sebagai ummat.

Mari kita semak persediaan kita menghadapi mati. Andai kata ini hari terakhir kita, sudahkah kita menempah sebuah mahligai di syurga kelak? Sudahkah kita berusaha menjadi sebaik-baik hamba? Sudahkah kita menunaikan segala amanah dan janji? Sudahkah kita melangsaikan semua hutang? Sudahkah itu? Sudahkah ini?

Kita sendiri tahu apa yang kita belum selesaikan. Tapi jujurnya kita sering merasa kita masih punya masa. Allahu. Bagaimana kalau masa yang diperuntuk tidak ada lagi untuk kita? Apa jawapan kita di akhirat kelak kalau ditanya Allah, segala masa yang diberi apa kita perbuat?

Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?

[An-Nisaa' 4:78]

Allahu. Allahu. 

Aku tak punya jawapan membela untuk itu. Sungguh, sudah banyak kali lalai dan leka. Dan sering kali ulang dosa yang sama.

Kita tak tahu bila ajal kita tiba. Kita tak akan pernah tahu bila masa kita berakhir. Tapi yang kita mampu adalah berusaha untuk menjadi lebih baik dari hari-hari semalam. Berusaha untuk mendekat dengan Allah. Meski semalam kita sendiri yang mencipta jarak. Allah, Dia tak pernah tinggalkan kita. 

Kembali, selagi jasad belum ditelan bumi.


Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan.

[Al-Munaafiquun 63:11]

No comments: