Demi Masa

Friday, December 20, 2013

Ihsan.

Bismillahirrahmanirrahim.


Alhamdulillah 'ala kulli hal. Tamat sudah sesi pembelajaran semester ini. Tinggal lagi submission FYP report sahaja. Gambate!

Baru selesai jawab satu kuiz 36 minit yang lalu. Sekarang waktu untuk tawakal.

Balik dalam keadaan hujan, bertemankan payung hijau cair itu, aku berfikir dalam diam. Kenapa? Mengapa? Bagaimana? Bila?

Ahh. Terlampau banyak persoalan.
 
Geram pun mungkin ada. Aku senyap. Jangan sampai geram itu menjadi amarah. Bimbang nanti dicucuk jarum syaitan.

This one quote came across my head,
"Jangan bermimpi menjadi hamba yang muhsinin kalau dengan diri sendiri pun tak mampu berlaku ihsan."
Haritu seorang kawan sekolah menengah contact aku. Kebetulan dia baru baca pasal post aku pasal meniru itu.

Dia mengadu, "Even kawan aku yg tudung labuh, baju labuh pun sanggup sorok nota, henset bawah tudung. Bila tegur dijawab time ni la nak score, exam nanti payah nak score."

Itu bukan score cik kak, itu main tipu.

Salah dia bukan pada pakaian. Pakaian tu langsung tak punya kaitan. Salahnya pada hati, di mana letak iman.

Tapi, orang tetap akan pandang pakaian tu. People are judgmental, though.

Jadi bawalah akhlak yang baik sebagai seorang muslimah. Sebagai seorang hamba Allah dalam erti kata sebenar-benar hamba. Kau meniru itu sebab kau tak rasa Allah melihat setiap apa yang kau lakukan. Itu ihsan namanya. Beribadat seolah-olah kita melihat Allah, jika tak mampu, kita yakin bahawa Allah melihat kita.

Ia antara kita dengan Allah.

Sambil berjalan pulang tadi, aku telefon ummi.

"Ummi, ummi pilih, antara ala dapat markah rendah atas usaha sendiri atau ala dapat markah tinggi sebab meniru.

Ummi jawab, "Biar lah usaha sendiri. Kenapa nak meniru? Dari sekolah lagi ummi dah pesan kat anak-anak ummi jangan meniru."

Aku pilih jalan yang Allah redha. Sebab aku tak sanggup untuk gagal, di akhirat nanti.




 Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja; dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata. 
[Al-An'aam 6:59]
credit  

No comments: