Demi Masa

Sunday, November 15, 2015

Pesan Ummi

Bismillahirrahmanirrahim.

UIA sekarang masih demam konvo. Tak mampu nak buat ucapan panjang-panjang, cuma sekalung tahniah kepada semua graduan! Selamat berbakti kepada masyarakat.

I know the feeling. Setelah bertungkus-lumus selama empat tahun, dan ada diantara mereka yang lebih dari itu, peluang untuk memegang segulung ijazah adalah sesuatu yang sebelumnya seperti mimpi. 

Aku sendiri pernah beberapa kali hampir berputus asa dan menganggap untuk menghabiskan empat tahun dalam engineering school seperti mustahil. Alhamdulillah, I've made it!




InsyaAllah, next year konvo untuk master pulak. Sangat berharap dapat siapkan experiment dan thesis secepat mungkin. Allahuma amin.

Ada satu perihal. Mulanya begini, tahun lepas selesai majlis konvokesyen aku menempah plak skroll daripada syarikat fotografer rasmi majlis tersebut. Tunggu dan tunggu. Gambar berseorangan dan gambar keluarga telah diterima beberapa bulan selepas majlis. Namun plak yang ditempah masih juga tiada berita. Sampai saat ini.

Jadinya semalam aku ke CAC, berharap UIA masih menggunakan perkhidmatan mereka tahun ini jadi boleh aku tanyakan mengenai hak aku. Tapi rupanya tahun ini bukan lagi photographer yang sama.

Aku telefon Ummi beritahukan semua. Kata aku, "Ala taknak halalkan sampai hari kiamat duit tu. Bukannya murah."

Jawapan Ummi buatkan aku terdiam dan berfikir, "Halalkan jelah. Kesian nanti kat dia nak kena cari kita kat Padang Masyar nanti. Bukan senang."

Aku masih berhujah, "Tapi bukan murah. Suka hati je dia ambik duit orang."

Ummi masih tenang, "Jangan macam tu. Halalkan je. Nanti kita cari kedai lain tempah yang baru."

Allahu. Aku berperang sendiri dalam hati. Bagaimana untuk ikhlas memaafkan? Nampaknya masih banyak titik-titik hitam dalam hati ini. Entah kenapa aku perlu bermujahadah untuk melakukan kebaikan?

Astaghfirullah.

Tuhan, ajarkan aku untuk ikhlas.

Saat ini hati masih bermujahadah. Nafsu tegar untuk membiarkan pihak terlibat menderita di Padang Masyar. Iman cuma memujuk. Allahu, payahnya!

Kata hati, "Kalau kedai itu tidak sengaja, aku sedia memaafkan. Tapi kalau dia memang berniat untuk menipu, biarlah dibalas setimpal."

Masih. Terlalu sukarkah untuk ikhlas dalam memaafkan wahai diri?

Ya Rahmaan, aku mohon kasih sayangMu.

No comments: